2-daagse trekking vanuit Hsipaw

23 april 2018 - Hsipaw, Myanmar

Net terug van een tweedaagse trekking vanuit Hsipaw. Het idee was om er een 3-daagse trekking te doen, maar dit bleek momenteel niet toegestaan. Er zijn recent opnieuw gevechten uitgebroken tussen rivaliserende etnische groepen en het regeringsleger (vraag mij niet hoe het zit, het is een kwestie van landbezit). De 3-daagse trekking zou ons te dicht in de buurt van de gevechten gebracht hebben. Het laatste wat men hier wil, is een groep toeristen die in niemandsland verzeilt of slechter nog een toerist die op een landmijn stapt zoals onlangs met een Duitser gebeurde.

Ik heb lang getwijfeld om naar Kalaw te gaan, maar de trekkings zijn er nogal populair waardoor de paden stilaan platgetreden zijn en de mensen op het Inle lake helemaal niet meer hun originele zelf zijn.

Achteraf gezien, was het een wijze beslissing om tot hier te komen. Het is hier stilaan het eind van het seizoen, het regenseizoen komt er immers aan waardoor  de temperaturen vrij hoog oplopen met als gevolg dat er relatief weinig toerisme is. We waren dan ook maar met 5 om deze trekking te doen, georganiseerd vanuit Mr Charles hotel/guesthouse. Ook vanuit andere hotels/guesthouses komt men hierheen om te boeken trouwens. Kostprijs per deelnemer 25.000 kts (17 eur). Hierin zijn zowel de gids, het logement, het eten en de shuttle op het eind van de trekking inbegrepen. Het moet wel gezegd worden dat de prijs oploopt als de groep kleiner is.

Onze gids Own Mg... schitterende gids, voor al wie deze trekking wil doen, zeker naar hem vragen !

Het gezelschap was internationaal : een Russische Julia, een Duitser Felix, een Française Cécilia (zeg maar Sisi) en nog een Belgische Ségolène  (zeg maar Ségo). De Belgen in de meerderheid dus 🇧🇪. Een leuke groep, allemaal jongen mensen geboren in ‘94 en ‘95 .... again, I was  “the oldie “😉. Hun ouders zijn even oud als ik zeiden ze en ze vonden het super tof dat ik dit deed. Het feit dat ik hier al rondliep toen zij nog luiers droegen, dwong toch ook wel wat respect af, en ze droegen dan ook goed zorg voor al die ervaring in onze groep 👌. Allemaal jongen mensen die  al een paar maanden rondtrekken in zuid-oost Azië, wat garant stond voor  bijzonder boeiende, diverse en leerrijke gesprekken,  echt top!

De trekking zelf was fantastisch, heel afwisselend, mooie landschappen en goed te doen, ondanks temperaturen die opliepen tot 36 º. Om dan in de zon met een weliswaar kleine rugzak, de heuvels op te klauteren, is het soms wel vrij lastig. Maar met mijne fysiek 😁... Tegen  14u30 waren we op onze bestemming het Palaun  dorp Pan Kam, waar we in het huis van onze gids werden gelogeerd.  Na de voortreffelijke lunch en de siësta kregen we nog een rondleiding in het dorp waar men hoofdzakelijk thee verbouwt en verwerkt. Uiteraard hebben we, na het avondgebed in het klooster, lemon-ginger-mint-tea gehad... hoe kon het ook anders ...

Zonder meer mijn  favoriet moment in de tropen : de zon is ondergegaan, de krekels tjirpen, de warmte wordt draaglijk, een soort rust komt over mij...zalig!

We hebben met ons 5’en nog lang  zitten napraten  ... ik denk dat iedereen blij was dat het wat koeler werd, het eten was opnieuw voortreffelijk, een avond om nooit te vergeten.

Het enige dat ontbrak was stromend water. Wie wou kon een emmer koud water over zich uitgieten... niemand voelde zich geroepen 😁. Laat ons zeggen dat we “okselfris” onder onze klamboes gekropen zijn. Iedereen heeft geslapen als een baby.

De volgende morgen zijn we na het ontbijt begonnen aan de afdaling... vanuit mijn ervaring altijd lastiger dan klimmen, maar het hoort erbij. De waterval onderweg was een uitgelezen douche-moment, want ook nu was het opnieuw zeer warm geworden. Gelukkig gaven de stukken die we door het woud liepen wat schaduw en verkoeling. Voor de lunch werd halt gehouden in de buurt van de waterval. Ik zou iedereen aanraden om zekere ooit Shan noodles te eten als je naar deze regio komt ! Niet te missen !

En voor we het beseften, was de trekking voorbij 🙁

Je neemt afscheid, iedereen gaat terug zijn eigen weg opweg naar zijn volgende bestemming....Zielen die mekaar hebben gekruist op het levenspad en hoe dan ook een indruk nalaten...

1. Josiane:
    23 april 2018
    Fantastisch dat je ons laat mee genieten ! Je humor is van onschatbare waarde...
  2. Koen:
    Elke keer boeiend om je onderhoudende reisverhaken te mogen lezen want op reis is het niet altijd evident om zo mooie verslagen uit je pen te toveren. Keep up the good work. 👍🖋👍
  3. Nadine:
    23 april 2018
    Je hebt het duidelijk naar je zin, hoe kan het ook anders. Het is altijd fijn om je verhalen te mogen lezen....
  4. Dirk:
    Fantastisch reisverhaal Patsy ! Geniet nog van je tijd in Birma !
  5. Noël:
    23 april 2018
    leuk interessant verslag. Blijf gezond en geniet verder van jouw ongetwijfeld mooie reis.
  6. Geert Crommelinck:
    Blijf maar neerschrijven Patsy. Is superleuk om dit allemaal te meelezen en geniet ervan met volle teugen grtz 🧘‍♀️🌞😜
  7. Chris:
    23 april 2018
    Wat een verhalen vol avontuur. Zoals jezelf schrijft...aan conditie geen gebrek, vandaar de verwondering van de jeugd met wie je was. Doe het alvast beter dan de Buffalo’s want die hebben ook herbronning nodig. Ik wens je verder nog heel mooie avontuurlijke dagen toe en kom behouden thuis.
  8. Christine pire:
    Weeral genoten ! Merci ! Geniet nog verder van dit wonderlijke avontuur...ik bewonder je..xx
  9. Martine Vermeulen:
    23 april 2018
    Tof reisverslag, we reizen op die manier steeds een beetje met je mee. Ondertussen het videootje van de brug bekeken. Niet voor angsthazen zo te zien!
    Geniet nog van je trip!
  10. Jos:
    23 april 2018
    Dat die jong(stars?) niet met onze eeuwige twenty-oner meekonden zou dat niet de echte reden voor het inkorten van de driedaagse geweest zijn? Laat ze allen een poepje ruiken, Buffalooooo!!!
  11. Rania:
    25 april 2018
    schitterend! Krijg direct zin om mee te gaan...
    En over jouw conditie valt niet te discussiëren ;-)