Hsipaw

19 april 2018 - Hsipaw, Myanmar

De treinreis was enig, de trein vertrok precies op tijd om 4.00 am en... kwam ook precies op tijd aan ! Je zou denken : als het hier kan dan .....😁

Om 3.00 stond ik aan te schuiven om een ticket te kopen, gezien ik de avond te voor te laat in Mandalay was om er dan een te kopen en gezien het feit dat ik niet nodeloos in Mandalay wou blijven. Deze stad bekoort mij persoonlijk niet en ben er bovendien ook al 3 keer geweest... dus mijn besluit stond vast, onmiddellijk vertrekken indien mogelijk. Last minute upper  class  tickets waren er echter niet meer...dus ben ik in lower class gereisd, in het gezelschap, althans een stuk van het traject, van een Duitse en jawel, een Gentenaar 🔵⚪️

Prijs van een ticket 1700 kts maw 1,20 eur....goed voor 11 uur amusement en folklore.

Deze trein stopt in verschillende stations waar je de kans krijgt om even uit te stappen, iets te kopen...maar ook op de trein komt men allerlei eten en drinken verkopen. Je hoeft dus echt niets mee te nemen, alles kan vers en ter plaatse gekocht worden. Op het peron  van een of ander onleesbaar station, kwam een man uit Hong Kong (die in upper class reisde) foto’s nemen van “the lower class” groot was zijn verbazing toen hij mij daar zag, vroeg natuurlijk wat uitleg en ik mocht mee op selfie. Het was zijn eerste keer in Birma... toen ik hem zei dat het mijn 7° keer is zei hij : “you must be an oldie “

An oldie !!! Wablief !!! ‘K heb hem weer gestuurd naar zijn “upper class” .....mutton!

Toen mijn ego hersteld was, kwamen we aan het hoogtepunt van de reis ...the  Gokteik viaduct... de trein kruipt over deze 100 m hoge brug die werd gebouwd in 1901 en bijna een lengte van 700 m heeft. Het moet gezegd, ik stelde mij toch de vraag of ze het nog één keer zou uithouden. Ze ziet er namelijk uit alsof ze in 1901 gebouwd werd... en dat vond ik nu niet bepaald erg geruststellend. Anderzijds doet ze ook wel denken aan een rollercoaster maar dan in slow, very slow motion.

En ja... de “lower class” reed er als eerste over 😜

En inmiddels ben ik  op m’n bestemming aangekomen geheel met WiFi en al... niet te geloven, de evolutie staat ook hier niet stil.

En by the way, voor wie het interesseert ... geen bier dit keer maar heerlijke lemon ginger honey tea, geheel in trekking style.

En nu... op naar die trekking ... eindelijk !

1. Diane:
    19 april 2018
    Ik onderschrijf dit! Want ik was net met mijn zusje live aan het "messengeren" en heb haar die thee zien en horen bestellen :)
  2. Noël:
    19 april 2018
    Wijs. 'k kan het mij zo voorstellen. De Gokteik-brug. In mijnen tijd mochten we nog geen foto's trekken van de brug want dat was militair geheim terwijl er toen ook al satellieten waren. Verkopen ze in de stationnetjes nog altijd chrysanten ? of is dat niet den tijd van ' t jaar ? Groetjes en blijven schrijven hé !
  3. Linsy:
    19 april 2018
    Prachtig Patsy! Geniet met volle teugen en laat ons maar lekker meegenieten!!
  4. Patsy Debruyne:
    19 april 2018
    Ik heb nog een heel leuk filmpje van de rit over de brug.... maar kan het momenteel niet uploaden 😟
  5. Martine Vermeulen:
    19 april 2018
    Geniet van de trekking! Benieuwd naar je volgend verslag!
  6. Tante Marcelle:
    Spannend !!! Leuk...
  7. Luc Dumortier:
    20 april 2018
    Leuk om je op deze prachtige reis te volgen. Geniet met volle teugen en blijf ons op de hoogte houden. Ik vind het alvast spannend.