Citytrip in Lhasa....

1 oktober 2018 - Lhasa, China

Geef toe, ‘t is eens iets anders !

Om te acclimatiseren deden we het rustig aan wat resulteerde in een eerste dag met 11.794 stappen en vandaag 16.724

Lhasa zelf, ik heb er al wat over verteld, is een grote, moderne Chinese stad, en dat heeft ook wel zijn voordelen. Toen de Chinezen in 1950 hier binnenvielen, was het onder het mom van de bevrijding van de Tibetanen uit het feodale tijdperk. Nu, wat dat betreft zijn ze in hun opzet zeker geslaagd. Helaas was dit slechts een voorwendsel,  dit is echter een ingewikkelde geschiedenis.

De afgelopen dagen stonden garant voor verschillende ervaringen, die stuk voor stuk mijn verwachtingen hebben ingelost.

Bij het Drepung Monastry woonden we een gebedsdienst bij waar minstens 300 monniken hun mantra’s opzegden. Indrukwekkend !

Het toilet bezoek in het klooster was minstens even indrukwekkend, vooral omdat het toiletten betreft zonder deuren ...en groot was onze verbazing toen bleek dat we de verkeerde kant gekozen hadden...dat werd duidelijk toen zo’n monnik er kwam bijzitten 🤭...Ik heb hier helaas geen beelden van...Dé les van deze dag : women  always right. Wie heeft mij recent nog gezegd : “in geval van twijfel, kies altijd voor links 😉” ?

In de Jokhang tempel staat dan weer het meest heilige beeld van Tibet. Dit maakt van deze tempel het spiritueel centrum van het land, waar dagelijks massa’s pelgrims heen komen vanuit alle hoeken van het land om er te prostreren. Ik heb dit zo vaak gezien in verschillende reportages, maar geen enkele daarvan kan de sfeer die hier heerst, weergeven. Het prevelen van gebeden en mantra’s , het geluid van de pelgrims die zich telkens meer op de grond werpen, het draaien van de gebedsmolens en de ambiance in het algemeen, abstractie gemaakt van de alom tegenwoordige politie en de camera’s die onophoudelijk alles en iedereen in’t oog houden.

En ten slotte : Potala Palace, het winterpaleis van de Daila Lama. Niet alleen van de huidige tot aan zijn vlucht in 1959, maar ook van talrijke Daila Lama’s voor hem. 1000 (!?) trappen leiden naar het religieus gedeelte. Hoewel het vandaag een drukbezocht museum is, waar slechts een fractie van de 1000 kamers toegankelijk is, het is een prachtig gebouw waarvan het oudste gedeelte dateert uit de 7de eeuw.

Zoals gezegd, mijn verwachtingen werden in alle opzichten ingelost. Zo blij dat ik dit mag beleven 🙏

Morgen vertrekken we vanuit Lhasa. Deze tocht brengt ons weg van de grote stad, hopelijk naar een stukje meer authentiek Tibet... we zullen zien.

1. Josiane:
    1 oktober 2018
    Prachtig ! zo blij voor jou
  2. Diane:
    1 oktober 2018
    En alweer gepost op de verboden FB :)
  3. Marc:
    Prachtig !
  4. Noël:
    1 oktober 2018
    Geniet ervan meiske ! super … die beleving.
  5. Debruynejosee:
    1 oktober 2018
    Ik ben blij voor u dat het allemaal goed meevalt en uw verwachtingen overtreft, mooie repotage zoals altijd, proficiat 🤗🤗🤗
  6. Anny Van der Velpen:
    Super!
  7. Marc De Gusseme:
    2 oktober 2018
    Vanuit Thailand volg ik je reisverslagen. Prachtig !
  8. Nadine:
    2 oktober 2018
    Super! De sfeer die er heerst moet fantastisch zijn...