La Transardennaise : etappe 1

16 april 2019 - Sprimont, België

Het zaadje werd geplant toen ik vorig jaar in Bouillon, waar ik een weekje vakantie had met m’n zus, m’n mama en Josée, een man ontmoette die zonet de Transardennaise had afgerond. Een tocht van 153 km vertrekkende van La Roche-en-Ardenne helemaal tot in Bouillon. Wouw! De tocht bestaat uit 7 etappes, dus best te doen dacht ik, voor een geoefend wandelaar.  Dit wil ik ook doen ...als voorbereiding op de Camino 😇!

Het plan rijpte, je kent dat gevoel wel...een droom die stilaan concreet wordt en een plan wordt. Gelukkig zag ook Wannes het zitten om mij hierin te volgen, en we begonnen  aan onze voorbereiding. Te laat zo bleek nadien. Maar wij dachten : een trekkingske in onze eigen Ardennen...hoe moeilijk kan dat zijn?

Think again 😉

We beslisten al vrij snel om de tocht in meerdere keren af te leggen en dus niet de 7 etappes aaneensluitend... enerzijds wegens tijdsgebrek en andere verplichtingen, en anderzijds omdat we toch niet helemaal overtuigd waren dat we dit wel in één ruk zouden kunnen uitlopen. 153 km....is uiteindelijk niet weinig en zijn wij wel voldoende getraind om dit te doen?

We besluiten dan ook om zelf onze rugzak te dragen en zelf voor logement te zorgen...we kiezen om de starten met de kortste etappe van 17 km vertrekkende vanuit Nassogne tot Mirwart. Bij de start van onze voorbereiding  bleken er al snel 2 problemen op te duiken :

•        geen logement te vinden in Mirwart
  •        geen openbaar vervoer  van Daverdisse ( eindpunt van de tweede trekkingsdag) naar Nassogne

Dit is waarachtig gemakkelijker te regelen in Birma dan in België ...nooit gedacht! Hadden we toch even anders ingeschat. 😂😳😬

Soit, we hebben ons plan dan aangepast en zijn uiteindelijk vertrokken vanuit La Roche-en-Ardenne, het beginpunt van de Transardennaise om zo over Sprimont tot in St-Hubert te stappen.

Voor de overnachting lukte het wel en kwamen we bij toeval terecht bij Denis Jusseret en zijn echtgenote die een Chambre d’hôtes uitbaten en eigenlijk ook de initiatief nemer is voor Europ Adventure. Dé organisatie om je trekking te organiseren. Zij zorgen voor de slaapplaatsen tijdens de trekking, indien gewenst transport van bagage en ook voor de shuttle die je terugbrengt naar de startplaats. Alles kan geregeld worden op maat van de trekker... het is dan ook hier pas dat we onze shuttle op het eind van onze trekking hebben kunnen regelen. Openbaar vervoer was   nu wel een optie maar nam 4,5 uur in beslag en 4 keer overstappen 😳. We zijn dus gezwicht voor de taxi-service van Françoise, leerkracht economie en voorheen collega van  BNP Paribas Fortis, de wereld is klein!

De tocht zelf was schitterend. We zijn vertrokken rond 11u15 uit La Roche en dachten er een 7 tal uur over te doen....Onze eerste dag was meteen goed voor 23,4 km..jaja...komma 4 want na 20 km telt elke meter  😁

Niet de mooiste etappe, maar zeker de moeite....onverharde wegen leiden ons door mooie landschappen die nogal afwisselen. Uitgestrekte  weides, veenachtige plateaus en stukjes bos brengen ons doorheen verschillende kleine dorpjes waarvan we de naam nog nooit hebben gehoord. Het weer was bovendien ideaal om te wandelen, dit heb je uiteraard niet in de hand, maar voor ons was het perfect! En zo kwamen we rond 17u00, ruim een uur vroeger dan verwacht aan op onze bestemming ...La Pommerai waar we hartelijk werden onthaald. Merkwaardig hoe, na de inspanning, elke kleine beloning als een super-verwennerij wordt aanzien. Nog nooit was de cappuccino uit een zakje zoooo lekker ☕️om dan nog te zwijgen over de aperitief maison 🍹cider met mirabel-likeur. De avond verliep rustig, hoe kan het ook anders...in het dorp is niets te beleven en was het anders geweest, we waren er zeker niet meer geraakt. Samen met de andere 3 gasten werd er gedineerd, gelachen, ervaringen uitgewisseld. Het gekende gemoedelijke samenzijn na een zware dag van fysieke inspanning dat mij intussen zo vertrouwd is geworden.  Dit maakt elke trekking zo bijzonder! Tegen21u30 is iedereen gaan slapen...uitrusten van de afgelopen dag, een beetje recupereren om er morgen terug tegenaan te gaan.

Geweldig !

1. Anny Van der Velpen:
    Super
  2. Veronique:
    21 april 2019
    Tof ...altijd leuk om te lezen ...!! Geniet ervan en leuk meegenomen het mooie weer
  3. Marc De Gusseme:
    21 april 2019
    Mooie opener. Leuk verhaal.
  4. Herman debbaut:
    21 april 2019
    dank je Patsy dat je deze ervaring met ons deelt;
    het is inderdaad een wondere wereld die open gaat als je lange afstandswandelingen doet. En massa's creativiteit, inventiviteit, open staan voor het onverwachte, altijd boeiende mensen ontmoeten, die dikwijls ook behulpzaam zijn; Verbondenheid is op dergelijke tochten niet alleen een woord :-)
    De streek is me ook bekend; maar dan van dag étappes. Mooie omgeving, en soms behoorlijk inspannend.
    maar de beloning is inderdaad méér dan de inspanning waard.
    nie pleuje dus; succes!!!
  5. Jeannine:
    21 april 2019
    Proficiat ferme prestatie !
    Fijn paasweekend
  6. Ingrid Verhoeyen:
    22 april 2019
    meegenieten door je schrijfsels! Vrolijk Pasen! 😘
  7. Caroline Snoeck:
    22 april 2019
    Altijd super leuk om te lezen, uw schrijfstijl is écht top !