Rapa Nui 🗿🗿🗿

10 oktober 2019 - Rapa Nui, Chili

Want zo heet het Polynesisch eiland waar op paaszondag 1722 de Nederlandse ontdekkingsreiziger Jacob Roggeveen voor het eerst voet aan wal zette. Wat een ervaring moet dat niet geweest zijn voor die zeelui die daar toen zijn aangespoeld!

Paaseiland was in elk geval mijn ultieme bestemming  tijdens  deze reis. Het is één van díe plaatsen waarvan ik nooit gedacht heb ze ooit te zullen zien...en kijk....het ondenkbare is gebeurd 😁🤪🤩

Weliswaar was het  geen eenvoudige opdracht om er te geraken. Door recent gewijzigde processen aan de douanen in Chili, hebben we bijna onze vlucht gemist. Druppelsgewijs geraakte iedereen uiteindelijk toch aan boord except 1 medereiziger die is moeten achterblijven...stress op weg naar het paradijs 🥵.

Al bij al een klein, eerder fris, tropisch eiland met amper 7.000 inwoners, vooral beroemd omwille van het mysterie dat er hangt rond de reusachtige beelden die overal op het eiland aanwezig zijn. Iedereen kent ze wel uit een of andere documentaire...de Moais 🗿. 888 zijn er in totaal waarvan de meerderheid gebroken is of gedeeltelijk overgroeid door de locale vegetatie. Enkele werden recent gerestaureerd en terug op hun sokkels geplaatst. Het is een fantastisch zicht! Of ze nu heel alleen met de rug naar de zee staan of met 15 op een rij...het is uniek! Er doen dan ook allerlei speculaties de ronde wat betreft de oorsprong van deze beelden, de reden waarom en de wijze waarop ze gemaakt werden. Als ik de beelden bekijk, lijken ze primitief...maar waarom de Rapa Nui zich hiermee bezig hielden terwijl er duidelijk andere prioriteiten  waren om te overleven op dit eiland, lijkt mij heel eigenaardig. Stof tot nadenken in elk geval 🤔👽🗿🛸

Rond toeren  op dit eiland kan heel gemakkelijk met een autootje, een quad of een e-bike...geen enkele reden dus om er niet op je eentje op uit te trekken. Ook logement en restaurants in overvloed.  De grootste uitdaging is er geraken ....check in elk geval de grensformaliteiten in Chili voor vertrek.

En zo komt ook aan deze reis een eind, een pak indrukken ...die stilaan zullen doordringen. Het is  bijna niet te vatten wat ik in die 3 weken allemaal heb gezien en ervaren

🌴✨🌊⛰🌋🍸🌞🦙🗿.... nu is het tijd om naar huis te gaan.

Wat de volgende bestemming wordt...wel dat staat nog helemaal niet vast, in elk geval iets helemaal anders, mogelijks uit mijn comfortzone, in elk geval iets om naar uit te kijken. De voorbereiding kan wat mij betreft zaterdag al beginnen 😉🧛🏻‍♂️

1. Dirk:
    Chapeau!
  2. Renate:
    10 oktober 2019
    Geweldig Patsy!! Wat een Bijzondere reis en met mooie herinneringen om op terug te kijken!
  3. Diane:
    10 oktober 2019
    Blij dat je dit meemaakt, sis! Xx
  4. Anny Van der Velpen:
    10 oktober 2019
    Zo leuk om mee te reizen hi hi
  5. Kurt Boeckaert:
    mooi geschreven !
  6. Marc De Gusseme:
    10 oktober 2019
    Heb genoten van je mooie reisverhalen en foto's. Wat een belevenis. Wens jou een voorspoedige terugreis.
  7. Marie Rose Debruyne:
    10 oktober 2019
    Wat een prachtige ervaring voor jou.
    Voor ons leuk om van op afstand een beetje mee te reizen.
  8. Nadine:
    10 oktober 2019
    Heb je reisverhalen gevolgd........fantastisch......mooie foto's!
    Alvast een veilige terugreis met mooie herinneringen.
  9. Marc en Kristien Uyttenhove:
    10 oktober 2019
    Was leuk om jullie te kunnen volgen op een mooie reis.
  10. Yannick:
    Super !! Spreekt tot de verbeelding hè ... xx
  11. Jeannine:
    11 oktober 2019
    We hebben genoten van je reisverhalen, bedankt en wensen je een veilige terugreis .
  12. Debruynejosee:
    11 oktober 2019
    Bedankt Patsy voor al het mooie waarvan ik mee mocht genieten
  13. Els Vansteenbrugge:
    30 oktober 2019
    beste Patsy, ik lees hier van gewijzigde douaneformaliteiten... wat houdt dit in? Wij zijn medio november op Paaseiland.We hebben een internationale pas en een document van de verhuurder van onze lodge op Paaseiland waarin staat wanneer we bij hem verblijven. Zijn er nog extra doc nodig?
  14. Patsy Debruyne:
    31 oktober 2019
    Beste Els
    Een internationaal,paspoort en een adres is voldoende. Weliswaar dien je ook nog een electronisch formulier te downloaden (ingreso a Rapa Nui )en voor te leggen aan de douane. Zonder laten ze je niet aan boord .
    Het wordt hoe dan ook een leuke reis...geniet ervan