Woestijn van Atacama

2 oktober 2019 - San Pedro De Atacama, Chili

🥶🥶🥶🥶 -9°C was het deze morgen, toen we voor zonsopgang aankwamen bij de geisers ! Indrukwekkend en dodelijk....of ik ooit nog uit mijn bed kom om 5uur om naar geisers te gaan betwijfel ik, maar ben toch blij dat ik dit natuurfenomeen voor het eerst heb mogen aanschouwen. Soit, -9°C is koud ...heel koud. Niet iets wat je associeert met de droogste woestijn op aarde. Uiteraard bevonden we ons op 4300m en eens de zon opkwam werden onze botten opgewarmd, dit aangevuld met een lekker ontbijt en warme drankjes maakte de ervaring compleet. Enkele uren later werden  sjaal, muts, fleece, donsjas en handschoenen alweer ingeruild voor T-shirtje en slippers.

3 dagen bleven we in San Pedro de Acatama, een klein woestijnstadje, een typische stop voor backpackers op weg naar waar de weg hen brengt. Een gezellige drukte met veel restaurantjes, bars, souvenirwinkeltjes en een lazy sfeertje...ideaal om even uit te rusten. In de buurt is ook wel een en ander te zien zoals

• flamingo’s (denk dat ik daar nu stilaan een overdosis van heb gehad)
  • lama’s, die op mijn bijzondere sympathie kunnen rekenen  gezien mijn totem bij de scouts lama 🦙is ... een beetje familie dus
  • Alpaca’s en vicuñas
  • En een eenzame uitzonderlijke guanaco ...dat was het moment waarop de bus bijna kapseisde 😳😬🥵...want iedereen, maar dan ook iedereen wou die eenzame ziel op de foto vastleggen.

Weliswaar ...nog steeds geen pinguïns gezien...ben er nochtans al lang naar op zoek 😉

Maar buiten de fauna is er natuurlijk ook de natuur die in deze woestijn verbazend gevarieerd is. De bergmeren en de lagunes die we ook in Bolivië hebben gezien, het geiserpark waarvoor we  deze ochtend reeds zo vroeg uit bed mochten en bovenal de valle de la Luna of de maanvallei. Naar mijn gevoel het meest merkwaardige landschap dat we te zien kregen. Het ideale decor voor een film à la Apollo 13 en menig andere.

En dan was er ook nog onze les astronomie...leren oriënteren met het zuiderkruis in de woestijn...met als apotheose een kijkje met de sterrenkijker naar planeten en sterren en op de achtergrond de Melkweg ✨✨✨💫✨💫✨ wat een prachtig beeld !

En nu is het moment aangebroken om verder te trekken, met de nachtbus naar La Serena. Goed  voor 17 uur non-stop fun op de bus 😳😬😴...nog even chillen in San Pedro en dan de baan op 🚌

1. Josiane:
    2 oktober 2019
    Zo leuk dat je ons mee laat genieten !
  2. Willy:
    2 oktober 2019
    Nadat ik de foto's en de video bekeken heb moet dat wel een droom zijn voor iemand die van cultuur en natuur houdt
    Bedankt om ons een stukje mee te laten genieten
    Ik heb er maar één woord voor FANTASTISCH
  3. Caroline Snoeck:
    3 oktober 2019
    altijd leuk om je belevenissen te lezen !
  4. Jeannine:
    Wat een belevenis !
  5. Chris:
    Wat een reiservaring zeg
  6. Tim:
    4 oktober 2019
    Het zijn duidelijk andere impressies dan je verhaal uit Azië , maar even verrassend en boeiend. Safe trip ! Gr Tim