Wat als …..

30 januari 2024 - Valletta, Malta

er een parallelle wereld bestond? Deze gedachte laat me niet meer los sinds we het Grand Masters Palace hebben bezocht in Valletta.

2u30 was het, toen we eindelijk onze huurwagen op een (hopelijk) veilige plaats achter lieten aan het portaal van de  Knisja at San Publiju en helemaal de weg terug mochten lopen tot aan ons hotel door de verlaten nachtelijke straten van deze opmerkelijke stad. Hét ideale decor voor een vampire scenario, voor romantiek was er op dit uur van de nacht echter niet veel ruimte meer. Ingecheckt en blij toen we om 3u00 het licht uitdeden, het was een lange dag.

5 uur later en na een heerlijk ontbijt in 66 Saint Paul’s & Spa, ons adresje voor de komende dagen, zijn we al weer op stap. Een verkenning van de stad die start aan de prachtige Triton fontein en ons via de Republic street langs verschillende bezienswaardigheden brengt in de oude stad. De moderne hoofdpoort van Valletta, de St Barbara kerk, het recente parlementsgebouw, de Kerk van St Franciscus van Assisi, het theater Manoel, de prachtige St Janscokathedraal in al haar barokke pracht en praal, het Grootmeesterspaleis en nog zoveel meer.

Na de middag vinden we ons huurwagentje weer, het staat nog precies waar we het hebben achtergelaten deze nacht… so far so good 😁

Het verkeer is druk en het gaat snel, alvast dat is onze indruk wanneer we ons op de weg begeven… het stuur staat rechts, men rijdt hier links, de gps flipt … ambiance in ons voituur 😬🤬🤯

Binnen een “redelijke” termijn bereiken we onze volgende bestemmingen : de grot van Ghar Dalam die o.a. bekend is voor de prehistorische vondsten van uitgestorven  diersoorten. Aansluitend wandelen nog helemaal tot aan het bescheiden prehistorische complex Borg in-Nadur. Uitwaaien doen we op de promenade van Marsaxlokk, het pittoreske vissersdorp bekend om zijn traditionele vissersbootjes : de Luzzus.

De ondergaande zon zorgt voor mooie kleurschakeringen in de blauwe lucht, het water is spiegelglad, de kaaien zij verlaten en samen met de zon verdwijnt ook de aangename warmte waar we zo van hebben genoten vandaag. Tijd dus om terug te gaan naar Valletta. In het gezellige Legligin genieten we van een vroeg verjaardagsdiner… en 7 traditionele gangen later blijf ik mij de vraag stellen : wat als er een parallelle wereld zou bestaan? Het was de indrukwekkende wapencollectie in het Grootmeesterspaleis die mij deze ochtend al tot deze gedachte bracht … wat als er een parallelle wereld bestond waar de mensen al hun energie, fantasie, vindingrijkheid, tijd en middelen hadden gebruikt voor iets anders dan wapens maken en oorlog te voeren? Hoe zou die wereld er dan uitzien? Wat zou er dan in deze gigantische zaal tentoon gesteld worden? Het is een hypothetische vraag uiteraard, en toch houdt ze mij bezig…ik heb zelfs al een theorie … maar die is echter niet woke 😏… wat had je gedacht 😉

En zo eindigt deze dag niet alleen met 23.934 stappen op onze teller maar bovenal met een filosofische orgelpunt.

1. Ronny d'hespeel:
    mooi verslag
    je maakt ons benieuwd naar je theorie :-)
  2. Marieke Debruyne:
    31 januari 2024
    Weer leuk geschreven. En ik zou je theorie ook wel willen weten.
  3. Marc De Gusseme:
    31 januari 2024
    Mooi verslag. Geniet tenvolle en wij genieten hier ook wel mee !
  4. Marianne uyttenhove:
    31 januari 2024
    Leuk om je te volgen nichtje en zeker te lezen op plaatsen dat we ook geweest zijn .
  5. Marie Rose Debruyne:
    31 januari 2024
    Genoten van je reisverslag en de foto’s.
  6. Rosita:
    Mooi ervan genoten👍
  7. Eddy Beys:
    31 januari 2024
    Zeker de moeite waard, zovele keren daar geweest en nog niet alles gezien !!!
  8. Tim:
    31 januari 2024
    Veel mooier dan een modale reisgids! Top!
  9. Daisy:
    1 februari 2024
    Weer prachtig verwoord. Je nam me helemaal mee. Geniet ervan. Prachtig foto's.

Jouw reactie