Egypt, you were amazing, Shukran !

26 oktober 2023 - Cairo, Egypte

Onze laatste dagen in Egypte zijn zeker niet minder boeiend dat de voorgaande. We beginnen allereerst met het NMEC, the National Museum of Egyptian Civilization. Een mooi en hedendaags museum die een ode brengt aan de opeenvolgende beschavingen uit de regio. Een wereld van verschil met het oude archeologisch museum down town. Het herbergt een schitterende collectie mummies van Egyptische Farao’s en Koninginnen in een hele serene setting. Wellicht was dít niet hun idee van het eeuwige leven na de dood, in elk geval zullen ze voor altijd aanwezig blijven.

In “old Caïro “ verzeilen we in de Koptische wijk. We bezoeken er verschillende kerken en een synagoog. Het is hier duidelijk minder druk dan op andere plaatsen terwijl er een aangename en ontspannen sfeer heerst. De terrasjes zijn uitnodigend, de souvenirverkopers grappig en gevat. De politie is hier uitdrukkelijk aanwezig gezien de spanningen die hier nog steeds bestaan tussen de religies.

Het obligate bezoek aan de souks hoort er natuurlijk bij. Een gezellige drukte in de kleine steegjes waar je gemakkelijk verdwaalt, zo typisch voor de steden van Noord-Afrika en het Midden-Oosten. Afbieden hoort er natuurlijk bij en wie een beetje opgejaagd is, komt beter niet. Men moet in de juiste “state of mind” zijn om er ten volle van te genieten.

Het verkeer in Caïro is een verhaal apart. Pragmatisch rijden zou je het kunnen noemen, de mensen zeggen ons dat je maar 2 zaken nodig hebt om hier te rijden : een rijbewijs en geluk 😮😬😵‍💫. No rules en dat klopt! Op de snelwegen kom je tussen de wagens die kriskras door mekaar rijden, soms een kameel tegen, dan weer een kar getrokken door een ezel, een driewieler die zich laat voorttrekken door een vrachtwagen, en ook wel spookrijders…kortom : chaos!

En vandaag is dan plots onze laatste dag, waarbij we alweer vroeg uit de veren zijn. We gaan naar de eerder onbekende sites van Abu Sir en Abu Ghorab. Deze piramides dateren uit de 5de dynastie en behoren dus tot de eerste generaties (ter info Cheops behoorde tot de 4de dynastie). Ze zien er verlaten uit en zijn in slechte staat. En toch willen we de sites zien. Het kost veel moeite om er te geraken, de informatie die we krijgen is nogal uiteenlopend. Volgens de reisgidsen is de site open, volgens de lokale reisagentschappen is ze gesloten maar mits de nodige steekpenningen kunnen ze wel iets “arrangeren”. Uiteindelijk vinden we een reisbureau die de moeite doet om zicht te informeren and guess what : geen enkel probleem de site is open. We vertrekken dus en worden aan de toegangspoort tegengehouden. Er werd de afgelopen dagen een nieuw graf gevonden en de toegang is tijdelijk gesloten…de archeologen zien we er inderdaad aan het werk, het lijkt allemaal echt. Dit wordt bevestigd wanneer we ons geld ook terugkrijgen, een jammerlijke samenloop en slechte timing dus 😩. Wie weet vernemen we eerstdaags dat het graf van Cleopatra werd ontdekt, want daar hoopt men hier echt wel op. En wij stonden erbij en keken ernaar 🥳🤩😀

Onze allerlaatste trip gaat richting Memphis, een belangrijk openluchtmuseum, lees een hoop brokstukken die her en der verspreid liggen. Buiten een mooi standbeeld van Ramses II, een mooie sfinx en een enorm gevallen standbeeld van alweer Ramses II, niet veel soeps.

Buiten de tanks en de politie in battledress aan het Tahrirplein Plein, merken we voorlopig weinig van de oorlog in de regio. Morgen, vrijdag, roept Hammas echter op om te betogen en steun te betuigen aan de Palestijnen …de timing zou dus wel eens perfect kunnen zijn om de streek te verlaten.

Er zijn echter verschillende redenen om nog eens terug te komen, want een aantal plaatsen op onze bucket-list hebben we niet kunnen bezoek door de omstandigheden zoals het Osirion, het graf van Orsiris, the grand Egyptian museum, de site van Abu Sir en Abu Ghorab, de piramides van Khafre, Meidum en Hawarat inclusief overnachting(en) in de woestijn.

Egypt, you were amazing, ook al vonden we ook hier geen pinguïnwings 😜

We’ll be back one day…

1. Ronny d'hespeel:
    26 oktober 2023
    heel mooi reisverslag van heel mooie reis 👍🏻👍🏽👍🏿
  2. Ritje en pa:
    26 oktober 2023
    Geniet nog van jullie mooie vakantie dagen 👌
  3. Maite:
    26 oktober 2023
    Dat kunnen ze jullie al niet meer afpakken, nog een veilige terugreis gewenst en breng wat zon mee! Knufs.
  4. Marc De Gusseme:
    26 oktober 2023
    Heb genoten en veel opgestoken van jouw reisverslag. Mooie foto's ook. Een dikke proficiat en dikke merci!
  5. Marie Rose Debruyne:
    26 oktober 2023
    Dat was een boeiende reis! Heb je verslag graag gelezen en de mooie herinneringen van toen wij Egypte hebben bezocht kwamen weer boven. En nu veilig naar huis.
  6. Lien:
    26 oktober 2023
    Boeiend reisverslag,mooie foto's👌 ...zalig om te lezen!(heb er ook van genoten 🙂)
  7. Nadine:
    28 oktober 2023
    Fijn om je reisverhalen te lezen….toppie! Foto’s zijn zeker ook geslaagd..mooi. Een goede thuiskomst en op naar het volgend avontuur.👍