Varen op de Nijl🚢…

17 oktober 2023 - Edfu, Egypte

…mijn favoriete manier om van Luxor naar Aswan te gaan. Alternatief is de trein (been there, done that) met de wagen of met het vliegtuig. Van de CO2 mag je niet wakker liggen want de schepen op de Nijl vervuilen meer dan al de rest samen vrees ik.

Het is wel de meest “chille” manier om te reizen. Vanop het zonnedek trekt het landschap voorbij, traag en zinderend onder de zon. De taferelen wisselen mekaar af. Het ene moment kan je een visser observeren die in een prauw zijn vangst tracht binnen te halen, dan weer zie je mensen aan de oevers van de rivier hun land bewerken, bananenplantages ruimen even verderop plaats voor industrie en af en toe zijn er ook huizen en dorpen te bespeuren. Venters in kleine bootjes varen langszij ons schip en proberen in hun beste spaans, hun marchandise aan de man te brengen, met succes. Een vriendelijke man komt zijn massage aanbod toelichten en we krijgen elk een gratis nek-en schoudermassage. Ik ben overtuigd 😄. Vers gebakken wafeltjes 🧇 en heerlijke cake 🧈 komen met de afternoon tea 🫖. My god, wat is dit pure verwennerij.

Het tempo is traag, iedereen is loom, past perfect bij de temperatuur….tot de zon ondergaat. De muziek wordt aangezet er komt terug wat leven in de brouwerij, zoals zo vaak in de tropen, wanneer de temperatuur daalt. De wifi connectie is weg…er rest enkel Q-time wat zeker positief is. Mensen zijn niet op hun devices bezig maar babbelen met mekaar, er wordt gelachen her en der geneuried, een pintje gedronken…de dag loopt op zijn einde. In Edfu komen alle schepen samen. We leggen aan, allemaal met de neus naar de oever. Het zijn er heel wat, schepen die de toch maken. Exclusief is het al lang niet meer, daarom niet minder luxueus en ontspannend. En straks : party 💃na alweer een verzorgd en overvloedig buffet.

Het leven is mooi😁😎🥳

1. Jeannine:
    17 oktober 2023
    Bedankt Patsy, ik geniet met je mee ❤️
  2. Nancy Wielfaert:
    17 oktober 2023
    Al je volgende trip aan het voorbereiden ? ( Japan ?)
  3. Marc De Gusseme:
    18 oktober 2023
    Ook in de vorige eeuw deze route afgevallen. Toen nog een periode van strenge veiligheidsvoorschriften en politionele bewaking.
    Terug een mooi literair werkje Patsy.
  4. Marc De Gusseme:
    Afgevaren :)
  5. Ritje en pa:
    18 oktober 2023
    We genieten alvast met jullie mee geniet ervan 🤗
  6. Diane:
    22 oktober 2023
    En op de tafel, de voorbereiding voor de volgende reis?