This is the end

29 september 2022 - Gengenbach, Duitsland

Onze laatste vakantiedagen zijn aangebroken en we zijn intussen in Duitsland beland inclusief een overnachting in de Romantische Straße 🥰.

Begin jaren ‘70 zag ik voor het eerst het sprookjesachtige kasteel van Ludwig II van Beieren 🏰. Vandaag ben ik er eindelijk eens binnen geraakt. Ook is een groot misverstand uit de wereld verholpen …ik dacht al altijd dat het kasteel Neuschw🐷stein hete nu blijkt het Neuschw🦢stein  te zijn 😏. Naar het schijnt heeft Walt Disney hier zijn inspiratie gehaald voor het kasteel van Doornroosje in Disneyland.

Soit…een heel mooi kasteel maar wel een echte “tourist trap”. De rondleidingen zijn strikt getimed en tot een minimum beperkt. We kregen gisteren in de loodmijn dubbel zoveel tijd om enkele gangen te verkennen, dan vandaag in het kasteel om de paar zalen die voor het publiek zijn open gesteld, op het gemak te bekijken. Persoonlijk ben ik blij dat ik het na al die jaren eindelijk eens gezien heb, maar of het zijn geld waard is, laat ik aan elkeen over om zelf te beslissen. Wannes was in elke geval minder enthousiast en al helemaal niet te spreken over de onvriendelijkheid van het personeel dat hier werkt. Heel wat minder romantiek dus deze ochtend, toen hij bijna in de clinch lag met de opzichters van het kasteel. Het dragen van een mondmasker is hier namelijk nog steeds verplicht tijdens het bezoeken van het kasteel, en dan nog niet gelijk welk mondmasker voldoet. Meer was er niet nodig om de lont in het kruidvat te steken 🤬.

Na de middag trekken we verder richting zwarte woud voor onze laatste avond. We overnachten in Gengenbach, niet geheel toevallig. Gengenbach is misschien wel het mooiste dorpje van het zwarte woud met een oud stadscentrum, historische gebouwen waaronder de 2 oude stadspoorten en talrijke kleurrijke vakwerkhuizen. We sluiten de vakantie af in steil met een heerlijk diner in een van de gezellige restaurantjes van dit dorp.

Morgen rijden we terug naar huis, de vakantie zit erop…het was alles wat we ervan verhoopt hebben…een heerlijke mix van natuur, cultuur, actie en avontuur waarbij  niets moest en alles kon. Een geslaagde road trip waarbij we via kleine wegen in 8 landen terecht kwamen, net geen 4000 km hebben afgelegd uiteraard met de bijpassende muziek, van hippie & blues tot dark metal & punk …alles kan, ook op dat vlak 😄

We do the koek-koek” is zeker uitspraak die zal blijven hangen na deze reis en het heeft  niets te maken met de kuckuck klokken die ze hier rond je oren slaan 😁

The  destinations waren stuk voor stuk meer dan de moeite waard, the journey was alles wat ze  moest zijn…leuk, plezant, verrassend, uitdagend, ontspannend met momenten zelfs romantisch…kortom we zijn uitgerust en ontstressed…we kunnen er weer helemaal tegenaan 🥳🤪🤩

1. Marc De Gusseme:
    30 september 2022
    Mooie reisverslagen. Veilige terugkeer.
  2. Josiane:
    Genoten van de verslagen ! Lijkt me schitterende reis. Veilig thuis. Josiane
    P.s. Op trein van Trieste naar Venetië is mondmasker FFP2 verplicht.
  3. Peter Dejonghe:
    30 september 2022
    Ik heb nog niet alles gelezen, maat ben dit komend weekend zeker van plan. Je verhalen “lezen” immers uiterst boeiend :-)
    Heb ook alweer zin om te auto-reizen!
    Veilige terugreis!
  4. Ronny d'hespeel:
    30 september 2022
    mooie blog, en verhalen die uitnodigen … om ook weer op reis te vertrekken
  5. Marie Rose Debruyne:
    30 september 2022
    Mooie reis en boeiende verslagen. Een goeie reis nog naar huis.
  6. Jeannine:
    30 september 2022
    Mooie en veilige terugreis !
  7. Ritje en pa:
    30 september 2022
    Tof dat het een geslaagde vakantie was voor jullie met veel mooie bezienswaardigheden veilige terugreis
  8. Tim:
    Welcome back !
  9. Jeanine Denys:
    30 september 2022
    es war eine schöne Reise mit wundervollen unvergessliche Bilder und Texte. Danke dass ich diese auf diesem Wege begleiten dürfte. Kommt gut wieder nach Hause.
  10. Eddy Beys:
    30 september 2022
    Leuke reis! Tja die Corona toestanden gaan we her en der nog tegenkomen. En elk kasteel van den Ludwig heeft wel iets speciaals en ginder zijn ze blij dat zijn nalatenschap nog wa geld opbrengt. En elke reis heeft herinneringen … zowel goeie als slechte maar dat nemen ze je niet meer af!
  11. Marieke Debruyne:
    30 september 2022
    Dit weekend neem ik de tijd om je blog van achter naar voor (of van voor naar achter) te lezen. Ik twijfel er niet aan dat ik vanuit mijn zetel een beetje zal kunnen mee genieten en misschien wel plannen zal kunnen maken voor een volgende schoolvakantie.