En we trekken verder …

28 september 2022 - Mežica, Slovenië

Via Italië, keren we vanuit Bovec terug richting Bled. Maar zoals eerder al gemeld, Bled kan ons niet meteen betoveren terwijl er wel veel te doen is. Het is gewoonweg té druk voor ons en té commercieel. We rijden nog eens rond het meer voor de obligate foto van het kerkje op een eilandje en gaan dan door naar de Vintgar Kloof. De parking is quasi leeg….we treffen het. We wandelen er door de 1,6 km lange kloof op meestal houten paden die aan de wanden van de kloof zijn bevestigd. Het water raast er door de kloof en de vele stroomversnellingen en watervallen zorgen voor een prachtig en oorverdovend spektakel. De eerste goudkleurige blaren vallen intussen ook van de bomen waardoor het geheel nog een extra dimensie krijgt. Om terug te keren, lopen we via Devil’s Bridge over de Slum waterval en zo via het woud terug. De terugweg was lastiger dan de heenweg, weliswaar een hele mooie wandeling en ook hier is het aantal wandelaars op één hand te tellen.

Onze volgende halte ligt vlakbij  Mežica. Het is immers in Mežica dat we om 8.45 deze ochtend afspraak hebben om er in de voormalige lood-en zinkmijn Podzemlje Pece, te gaan kajakken. We vertrekken er met het authentieke mijnwerkers treintjes dat ons diep onder de berg Peca brengt. Opnieuw zitten we in het pikdonker in een trein(tje) en ook hier zij beelden van 😂. Na een rit van ongeveer 10 minuten gaan we nog dieper de mijn in te voet.. Uiteindelijk komen we op niveau -12 waar we in kajaks de ondergelopen gangen verkennen gedurende meer dan 1,5 uur. We eindigen de tocht via een waterval(leke) om dan, nadat we terug zijn omgekleed, de terugweg aan te vatten. Meer dan 900 trappen doen we vandaag onder de grond…we krijgen er ook nog een uitgebreide uitleg over het leven van de mijnwerkers en sluiten af met een sobere doch smakelijke lunch. Een aanrader voor al wie een mijn eens op een alternatieve manier wil bezoeken. Wij betaalden 50 eur pp …dezelfde excursie kan geboekt worden vanuit Bled voor 120 eur 😵‍💫…men wees gewaarschuwd.

En zo verlaten we vandaag Slovenië en rijden door Oostenrijk tot helemaal in Schwangau. We hopen hier morgen het kasteel Neuschwanstein te bezoeken. Dit stond evenmin op ons verlanglijstje, doch gezien we hier niet veraf passeren vinden we het de moeite om een ommetje te maken.