Aan alle mooie liedjes ….

16 oktober 2024 - Tokio, Japan

Het is inmiddels onze laatste avond in deze fantastische stad. Tokyo is alles wat ik ervan verwachtte en nog veel meer. De dagen zijn te kort of de afstanden te groot 😉. De metro is dan ook onze beste vriend en we verplaatsen ons inmiddels redelijk vlot in deze buizen van Tokyo. 

Samengevat zou je kunnen stellen, het is een plaats waar uitersten mekaar vinden. Oases van rust midden tussen de buildings, de grijze eerder saaie Japanner op weg van of naar het werk die de frivole manga figuurtjes kruist in de straat. Rustige buurten met quasi lege lanen versus drukke en overvolle pleinen en straten.

We bezochten dan ook verschillende wijken die elk hun specifieke kenmerken hebben. Het Ueno parkbijvoorbeeld waar we verkoeling zoeken. 

Ook de Meiji Shrine waar we precies midden in het bos lopen om onder de grootste Torii door te flaneren. 

Uiteraard mocht Gotoku-ji tempel aan wie de oorsprong van de maneki-neko (de wenkende kat) wordt toegewezen, niet ontbreken. Ze staan hier dan ook met duizenden bij mekaar. We kennen ze allemaal, de kattenbeeldjes die non-stop met hun armpje zwaaien in Chinese en Japanse restaurants, etalages en winkels. Eigenlijk kent niemand de betekenis. Er wordt gezegd dat op een gure nazomeravond, ergens diep in de 15e eeuw,  een reizende monnik schuilt voor de bliksem onder een pijnboom op het tempelterrein. Plots verschijnt aan de ingang van de tempel een kat die haar rechterpoot opheft en naar de monnik gebaart dat hij haar snel moet volgen. De monnik komt schoorvoetend en vol verbazing onder de pijnboom vandaan. Op dat moment slaat de bliksem in en herleidt de oude pijnboom tot as. De kat had dit moment instinctief aangevoeld en zo het leven van de monnik gered. Een mooi verhaal…. of het waar is of niet laat ik in het midden…. hoe dan ook, wij hebben hier ook een katje een plaats gegeven tussen haar soortgenootjes.

En uiteraard, numero uno op mijn verlanglijstje de shibuya crossing. Als er nu iets was wat ik absoluut niet wilde missen, was het dit epische kruispunt wel. We zijn er dan ook in alle richtingen overgelopen. Een unieke ervaring. 

De 47 Ronin (of waren het nu toch samurai?) en hun verhaal zal de afsluiter zijn vooraleer we vertrekken naar de luchthaven morgen. Maar eerst nog een avondje Tokyo by night 😁. 

Deze reis is dan ook voorbij gevlogen. Zoveel impressies, zoveel nieuwe ervaringen, zoveel verwondering. Goed voor ongeveer 2600 km met de wagen en 260 km te voet 😝.

Japan, het land van 

* sloefkes, heel veel  sloefkes  
* kromme beentjes
* van eetkommetjes…heel veel kommetjes  
van vierkante wagentjes, mooie, praktische doch voor ons onbekende modelletjes.
* en van mooie en originele putdeksels 

Japan een land met 4 belangrijke troeven die je zelden samen aantreft : 

✔️ het is een mooi en heel gevarieerd land
✔️ het is er ongelooflijk proper, zelfs de vuilkarren zijn spic en span
✔️ de mensen zijn er allemaal vriendelijk, hoffelijk, behulpzaam en beleefd
✔️ en het is er uiterst veilig

Ik ken eigenlijk geen andere bestemmingen waarbij al deze 4 troeven aanwezig zijn. Er is er altijd wel eentje dat wat minder is.

Kortom, Japan…je hebt ons een ongelooflijke ervaring bezorgd. 

Until next time  🇯🇵

Foto’s

7 Reacties

  1. Ritje en pa:
    16 oktober 2024
    Goede terugreis
  2. Marc De Gusseme:
    16 oktober 2024
    Veilige terugreis en binnenkort nieuwe plannen voor een reis naar ....
  3. Ronny d'hespeel:
    16 oktober 2024
    goeie reis terug en welkom in belgenland waar alle 4 jouw japanse troeven in iets mindere mate aanwezig zijn 😜
  4. Anny:
    16 oktober 2024
    Kom veilig thuis en dank om mee te mogen genieten
  5. Katherine:
    16 oktober 2024
    Heel entertaining, heb ervan genoten 👍
  6. Marianne:
    16 oktober 2024
    Prachtige reis nichtje!
  7. Jeannine Vandenberghe:
    17 oktober 2024
    Veilige terugreis