Tempels, herten, ninja’s en samoerai
9 oktober 2024 - Hikone, Japan
We hebben inmiddels ook Nara verlaten. Deze bestemming staat met stip in elke reisgids als een absolute aanrader, ons heeft het echter minder kunnen bekoren. Het contrast met de voorbije dagen kon niet groter zijn. Het is er op de koppen lopen vooral in en rond het park waar ook de meeste bezienswaardigheden te vinden zijn. Je kan er als het ware tempel-hoppen van de Kofuku-ji tempel naar de Todai-ji tempel met zijn reusachtig Boeddhabeeld en zo verder naar de hoger gelegen Nigatsu-do van waar je een mooi panoramisch zicht hebt over de omgeving, zonder Kasuga Taisha te vergeten. Nog het meest populair zijn wellicht de meer van 1000 hertjes die overal in en rond het park vrij rondlopen en door toeristen gevoederd worden. Het geheel is echter veel te druk en té commercieel.
De wandeling na de middag tot aan het paleis en de sleutelgat-graven was al evenmin een succes. Van het paleis is niet veel meer over en in onze poging om de graven te vinden, liepen we prompt een luchtmachtbasis binnen….toen werd het even spannend.
Als je het ons vraagt…de beleving in Hasedera de dag voordien was veel intenser.
Vandaag wordt een heel andere dag met 2 korte tripjes voor de boeg. We rijden eerst naar Iga Ueno. Rijden in Japan is trouwens best ontspannend. Iedereen is hoffelijk en geduldige. De gps is super performant. De banen liggen er ongelooflijk goed bij en de signalisatie is uiterst praktisch. Zo bevinden we ons met momenten precies op een wiebelend schip, wat aangeeft dat er een gevaarlijke bocht aankomt. En zo zijn er nog vanzelfsprekende markeringen. En jawel, we zijn naar Iga Ueno gekomen voor niets minder dan een bezoek aan het Ninja museum 🥷. We krijgen er een rondleiding in de woning waarbij allerlei verborgen doorgangen, dubbele wanden, valluiken, doorkijkjes worden getoond. Onwaarschijnlijk hoe gemakkelijk we misleid worden. Aansluitend volgt een demo van het gebruik van verschillende wapens, heel indrukwekkend allemaal en ook wel met zin voor humor gebracht. Wannes houdt er een indrukwekkend aantal foto’s aan over net toen hij opmerkte dat foto’s nemen niet is toegestaan 😬 ….ach ja, die f*** gaijin.
Vooraleer te vertrekken lopen we door het bos nog even tot aan het Ueno kasteel(tje). Klein daarom niet minder mooi.
En dan rijden we verder richting Sekigahara. Hier vond in oktober 1600 een belangrijke veldslag plaats die bepalend is geweest voor de verdere ontwikkeling van Japan. Men maakt hier wat dat betreft de vergelijking met de slag bij Gettysburg en deze van Waterloo. Sekigahara wordt trouwens nog elk jaar herdacht. We zijn helaas 10 dagen te vroeg 😖. De slag bij Sekigahara luidt het begin van de Edo-periode in en meer bepaald de start van een periode van 250 jaar stabiliteit en vrede in een eengemaakt Japan. Het werd pas helemaal interessant wanneer we aansluitend dmv VR zelf in actie mochten komen.
We eindigen deze dag in Hikone, aan de oevers van het Biwameer. Morgen gaat de road-trip dan weer verder naar alweer andere oorden en nieuwe impressies.
Foto’s
3 Reacties
-
Marc De Gusseme:9 oktober 2024Je reisverslagen lezen aangenaam en zeer leerrijk. Mooie foto's.
-
Ritje en pa:9 oktober 2024Toffe reisverhalen we genieten ervan
-
Simon Van Glabeke:10 oktober 2024Mooie verhaal, geniet ervan !

