Kyoto…een uitdagende stad

13 oktober 2024 - Kioto, Japan

We zijn hier inmiddels al 2,5 dagen en hebben niet stilgezeten. Met 56 km en 81533 stappen op onze teller kan je dit moeilijk tegenspreken.

Hier is dan ook zoveel te doen, gelukkig hebben we ons huiswerk goed gemaakt. We zouden bijna vergeten dat het allemaal begon in Uji, een uiterst charmante plaats dichtbij Kyoto, waar we helaas niet konden overnachten. Dat heeft ons er niet van weerhouden om er toch te stoppen en een bezoek te brengen aan de Byodoin Tempel. Samen met de tuin en het museum een echte aanrader en zeker een stop waard. We nemen ook nog even de tijd om aan de andere oever van de rivier, 2 andere tempels te bezoeken…en dan is het tijd om door te rijden naar Kyoto. De GPS heeft het even moeilijk om ons tot aan ons hotel te brengen. Uiteindelijk geraken we er dan toch en brengen dan de wagen terug na onze check-in. We gebruiken de komende dagen locale vervoersmiddelen om ons in deze stad te verplaatsen. 

Voor het eerst ervaren we massatoerisme. Het is hier enorm druk. Het is wel duidelijk dat iedereen, maar dan ook letterlijk iedereen die naar Japan komt, in Kyoto wil zijn. Bovendien is het ook nog een verlengd weekend waardoor ook veel Japanners in eigen land reizen en zeker ook naar Kyoto. Ergens ook logisch, want deze stad heeft heel wat te bieden, een keuze maken is dus noodzakelijk zeker wanneer tijd beperkt is zoals voor ons het geval is. 

De eerste dag kiezen we voor de hop on hop off bus en stappen af aan het gouden paviljoen. Het is er over de koppen lopen. Dan rijden we verder naar het zilveren paviljoen. Ook hier heel veel volk. We wandelen via een filosofenpad langsheen een kabbelend beekje en komen zo aan 2 rustigere tempels waarvan vooral de Eikando tempel heel erg mooi en rustig is. De massa komt niet tot hier en wijle blij😁. We beslissen om door te wandelen tot aan de volgende hop-on stop : de Heian-jingu tempel. Deze staat grotendeels in de stijgers en bovendien…we hebben intussen genoeg tempels gezien. Trop is te veel. We hoppen dus terug op de bus om er in het geisha district af te hoppen. En deze keer geen ninja’s maar wel een samoerai  museum. Ik leer veel bij over deze periode uit de Japanse geschiedenis…heel leerrijk. Aansluitend kuieren we nog wat kris kras door het geisha district tot helemaal aan de Yasaka pagode, een symbool voor deze stad. Ook hier…massa’s mensen allemaal op zoek naar de perfecte foto/selfie. Na zonsondergang is het ook gedaan met hoppen…dus wandelen we helemaal terug naar ons hotel nabij het kasteel. Vandaag kiezen we voor metro, tram en trein. Niet zo eenvoudig aangezien er verschillende maatschappijen zijn die elk hun eigen lijnen hebben. Soit..na de nodige stress geraken we op onze bestemmingen van vandaag. We starten met het kimono forest, een toeristische attractie op het station van Arashiyama. Het werd in 2013 opgericht en bestaat uit ongeveer 600 palen met kimono’s 👘Nochtans lopen de meesten toeristen er straal voorbij. Goed voor ons en het levert een paar mooie foto’s op. We wandelen vandaar verder naar het bamboe bos. Jawadde… een echte overrompeling. We denken terug aan het bamboebos bij Masuda Iwafune waar we, de muggen niet meegerekend, helemaal alleen waren. Soit, we lopen het pad ten einde en keren dan terug naar het station. Naar onze volgende bestemming voor vandaag, jawel een tempel. Niet zomaar een tempel, de Fushimi Inari Taisha. Het schijnbaar eindeloze pad van levendige oranje torii-poorten ⛩️ die de toegang tot Mt. Inari vormen, vormt een indrukwekkende setting en is een van de beroemdste beelden van Japan. We zijn dan ook tot helemaal op de top gegaan. Het mag gezegd worden, beneden bij de start hetzelfde beeld als overal in Kyoto : massa’s mensen. Eens halfweg werd het relatief rustig, en helemaal boven waren we quasi alleen. Hoe dan ook, de wandeling was indrukwekkend en zeker een aanrader. Belangrijk om te vermelden, het is hier dat Wannes een Buffalo is geworden, het is hij die meermaals herhaalt “ ni neuten en vooral ni pleuje”…als dat niet mooi is 🔵⚪️.
En hiermee eindigt ons verblijf in Kyoto, een stad die we inruilen voor een nog grotere…Tokyo :  here we come!

Foto’s

3 Reacties

  1. Sofie:
    13 oktober 2024
    Mooie foto’s! Geniet ervan.
  2. Marc De Gusseme:
    13 oktober 2024
    Wat een stad om te bezoeken. Mooie verslaggeving gekruid met schitterende foto's.
  3. Ritje en pa:
    14 oktober 2024
    Jullie hebben weer al veel mooie uitstappen gedaan dat zien we op de foto's