Bijzondere dingen gezien….

7 oktober 2024 - Nara, Japan

Onze uitstap naar de rock bar was een meevaller. Op het 4 de verdiep in een niet nader te definiëren flatgebouw, hebben we het gevonden …Sturgis. Een bijzonder interieur volgestouwd met prullaria en een adembenemend plafond. Precies een ijs grot waar men binnen wandelt. De eigenaar was zo vriendelijk om enkele van zijn bijzondere items aan ons te tonen. In een onbewaakt moment viel er eentje aan dingelen op de grond🫢. No harm done…it was cheap stuff…nog een chance, ben immers niet zeker dat de familiale zou zijn tussengekomen. 

En zo zijn we de volgende morgen vertrokken richting Himeji. Groot was echter onze verbazing toen het stuur van de wagen bleek weg te zijn🤯. Een kleine position switch heeft dit heuvel snel opgelost. Macht der gewoonte zeker….Het was de langste rit helemaal tot aan de voet van Himeji Castle.  Geen zwarte kraai dit keer, wel een witte reiger owv de witte muren van dit kasteel, dat dateert uit het begin van de Shogun-periode en bovendien nog authentiek is. Het heeft dan ook geheel terecht de status van Nationaal erfgoed van Japan. Een bezoek is dan ook evident en aansluitend op een terras met zicht op het kasteel een fris pintje, is mooi meegenomen om dit alles echt te absorberen. Het concert aan de voet van het kasteel was de bonus van deze dag, ook al was niet iedereen even enthousiast 😉.

Vandaag trekken we richting Asuka, Sakurai om te eindigen in Nara. De tocht bracht ons op bijzondere plaatsen met grote, hele grote stenen, als het waren in de voetsporen van de ancient aliens theorists. Eerst een stop bij Ishi no Hoden, ook gekend als “the flaoting stone”. Een enorme monoliet waar spirituele krachten aan toegekend worden. Tot op de dag van vandaag is het een mysterie door wie, wanneer en waarvoor deze steen werd uitgehouwen. Vervolgens brachten we een kort bezoek aan de Ishibutai tombe. Gesproken van grote stenen, dit graf van (vermoedelijk) Soga no Umako is het grootste bekende megalithische bouwwerk in Japan. En zo trekken we verder op zoek naar de meest mysterieuze monoliet van Japan : Masuda no iwafune. Boven op een heuvel, midden in het bamboebos, ligt deze enorme monoliet. Duidelijk bewerkt doch ook hier weet men tot op heden niet door wie, wanneer en waarvoor deze steen werd bewerkt. Voer voor speculatie dus 👽🛸 en dat vinden we altijd spannend. Enig minpunt op deze toch wel bijzondere plek zijn de muggen…in no time ben ik helemaal bedekt met rode jeukende bultjes 😫. Lang blijven we dan ook niet. Bovendien dringt de tijd willen we nog de Hasedera tempel bezoeken. De rit door Kobe en Osaka deze ochtend, heeft helaas voor wat vertragingen gezorgd waardoor we vandaag onze plannen wat hebben moeten bijstellen. Hasedera is een prachtige tempel die alleen al owv zijn ligging een bezoek waard is. Gelegen tegen een beboste flank is het in de herfst een mega trekpleister voor toeristen, we lopen hier vandaag weliswaar alleen, wat we zekere appreciëren. De rust en de stilte passen perfect bij dit plaatje. De tocht aansluitend naar Nara was heel wat minder sereen. Donker, regen, mist en smalle bergwegen zijn een ideale cocktail voor ambiance in ons voituur. Jaja …er zijn nog zekerheden 😉

Foto’s

3 Reacties

  1. Anny:
    7 oktober 2024
    Zo leuk om mee te genieten
  2. Ann Boone:
    7 oktober 2024
    Ambiance in de auto, daar kan ik van mee spreken. Ik moet daar zelfs niet voor naar Japan te gaan :-)
  3. Ritje en pa:
    7 oktober 2024
    Japanse avonturen.!!!