Een leuke dag vol draken, vleermuizen en vampieren 🐉🦇🧛

24 september 2022 - Bohinj, Slovenië

Na een heerlijk ontbijt in de living van onze gastvrouw, tussen de talloze trofeeën 🏆 van haar vader, gingen we ook vandaag al vroeg op pad. Onze eerste bestemming : Predjama Castel. Het ideale verblijf voor een Tzimisce 🧛‍♂️. Predjama betekent zoveel als “voor de grot”. En deze burcht werd in de 12 de eeuw gebouwd in de ingang van een grot op 123 meter hoogte in een bergwand. Het bracht weinig comfort voor zijn bewoners, in de middeleeuwen primeerde echter veiligheid op comfort. Niettemin bleef het kasteel bewoond tot aan WOII. Pas nadien werd  het een museum dat zeker een bezoek waard is.

Aansluitend bracht ik ook een bezoek aan de grotten onder het kasteel, en alweer een perfecte timing want vanaf volgende week sluit deze site omdat ze het winterverblijf is van duizenden vleermuizen die er overwinteren.  De eerste fladdermuizen hadden nu al een plaatsje uitgekozen en hingen her en der boven onze hoofden. De speleo helm kwam dus zeker goed van pas en niet alleen als bescherming tegen laaghangende rotsen 😉.

Dé revelatie van de dag bleek echter de hoofdstad Ljubljana, de stad van draken en kastelen. Onder de baan er naartoe, kwamen we ook vandaag talrijke motards tegen. Het mag gezegd dat het hier een schitterende bestemming is voor wie met de motor op reis wil…het decor, de bochtige wegen die bovendien in zeer goede staat verkeren en de talrijke gelegenheden om te overnachten…ideaal.

Wat Ljubljana betreft, hadden we niet zo heel veel tijd uitgetrokken. Meteen echter wisten we van zodra we het centrum hadden bereikt : dit is een hele fijne, mooie en levendige stad. We’ll be back. Buiten wat rond kuieren was er gelukkig nog tijd genoeg voor wat shopping en koffie met een overheerlijk kremna rezina op een terrasje aan het congres square. Wannes zijn dag was helemaal af toen hij van een vriendelijke dame het compliment kreeg dat hij zo goed op Barry Gibb lijkt. Zelf was hij niet zo enthousiast met deze vergelijking en vond dat ze beter haar  Jonh-Lennon-brilletje voor een degelijk exemplaar zou inruilen, maar laat nu net Barry Gibb  altijd één van mijn favorieten geweest zijn 🥰

De dag eindigen we aan de oevers van het Bohinj meer. We zijn net iets te laat voor de sauna maar perfect op tijd om van een heerlijk wild gerecht te genieten. De herfst is in aantocht en ook dat heeft zijn voordelen.

1. Ritje en pa:
    25 september 2022
    Precies veel moois te zien geniet er maar goed van 👍
  2. Ritje en pa:
    25 september 2022