Off we go

20 september 2022 - Plitvička Jezera, Kroatië

5u00 was het toen we beiden uit bed veerden …tijd om te vertrekken …eindelijk! En we zijn voorbereid, we hebben een heus plan… off we go.

We leggen de trip af in 2 etappes …dag één zal ons tot München brengen…dag twee tot ons verste bestemming : Plitvice Lakes National Park, althans dat is het plan.

Tijdens het rijden, flitsen plaatsnamen voorbij die herinneringen oproepen en waar verhalen aan vasthangen, gegarandeerd goed voor boeiende gesprekken. We passeren ook enkele tot de verbeelding sprekende plaatsen. De luchtmachtbasis Rammstein bijvoorbeeld waaraan de Duitse metalband zijn naam heeft ontleend. En verder Dachau en ook Berchtesgaden waar Hitler zijn buitenverblijf had, Kehlsteinhaus of bij ons beter bekend als Adelaarsnest. Ons gesprek gaat dan ook plots over de oorlog en de rol die verschillende landen hierin hebben gespeeld. En het is OK want dit is een thema dat niet op onze taboe-lijst staat. Want ja, er is een lijst van thema’s waarover niet gesproken zal worden tijdens onze vakantie, kwestie van het gezellig en luchtig te houden. Politiek en werk bijvoorbeeld staan wel op de lijst…hoe zou dat komen 🤔. Voor geschiedenis zijn er geen restricties.

Het verkeer valt mee en we gaan goed voorruit waardoor we beslissen om München en het Oktoberfest te laten voor wat ze zijn en verder te rijden tot Salzburg. Eens ingecheckt, hoog tijd voor een flinke wandeling en om iets te gaan eten.

Ons gesprek uit de wagen had blijkbaar veel indruk gemaakt op Wannes, die de menukaart aan het bestuderen was, zonder bril weliswaar, en een zieg heil  bier wou bestellen …ik kon nog net tussen beiden komen 😬 ..het werd Stiegl bier met flammkuchen.

En zo zijn we dan vandaag niet vanuit München maar wel uit Salzburg vertrokken …langs plaatsen met onuitspreekbare namen deze keer. Na 2 uur rijden …toch nog eens de GPS checken…want met een GPS rijd je altijd een beetje blind en, het mag gezegd zijn, de GPS in de huidige wagen is echt niet goed. Dus even controleren kan geen kwaad. We zouden immers via snelwegen tot Ljubljana rijden en dan via kleine wegen naar Plitvička. Man, man, man …dat was schrikken toen bleek dat we de hele tijd een heel andere bestemming aan het volgen waren : Laibach! Nog nooit van gehoord zelfs … De schade bleek al bij al nog beperkt toen bleek dat Laibach de Duitse vertaling is van Ljubljana …f***ing GPS 🤬

Het vervolg van het traject verliep vlekkeloos en bracht ons afwisselend tussen bergen en bossen en bij momenten zelfs over onverharde wegen, tot helemaal in Plitvička waar we aan de rand van het nationaal park overnachten. De wekker staat ook voor morgen al vroeg geprogrammeerd want het wordt een wandeldag in dit prachtige park.