Plitvice Lakes National Park

21 september 2022 - Plitvička Jezera, Kroatië

Dít was de moeite meer dan waard om helemaal tot in Kroatië te komen. Aanvankelijk was ons plan om ons tot Slovenië te beperken, last minute hebben we hier wat verandering in gebracht en gelukkig maar.

Plitvice  Lakes is het grootste nationaal park van Kroatië dat bestaat uit 16 meren en ruim 90 watervallen waarvan de hoogste 78 meter is en bekend staat als een populaire trouwlocatie. Een aanzoek is er vandaag echter niet geweest 😁

Er is ook veel bebossing en volgens de reisgidsen leven in deze bossen diersoorten zoals: beren, wolven, dassen, herten, wilde zwijnen en meer dan 140 verschillende vogelsoorten. Soms is het gewoon beter om niet te veel vooraf te lezen😬

Er zijn verschillende wandelroutes, wij hebben bewust gekozen voor route “K”. Er werd aangegeven dat deze 18,7 km bedraagt waarbij je via knuppelpaden en wegeltjes langsheen en over de verschillende meren wordt geleid. Achter elke bocht een nog mooier beeld om vast te leggen….kortom een schitterend landschap en echt het mooiste park dat ik ooit heb gezien. Het staat dan ook helemaal terecht op de lijst van UNESCO werelderfgoed. Toen opeens bleek dat route “K” gedeeltelijk gesloten was … werd er overlegd …zullen we of zullen we niet? Volledig in lijn met ons motto “ ‘t is niet omdat het niet mag, dat ge het niet moet doen”…zijn we dan over de afspanning gestapt en verder gelopen. Uiteindelijk was de signalisatie ook niet helemaal duidelijk en de enige gevaarlijke situatie die we hebben meegemaakt was een draad van een compressor waarover ik (bijna) gestruikeld ben. Want ja, de route was afgesloten omdat er werkzaamheden  waren in het bos….3 man die een pad aan het aanleggen waren…meer niet. Het grote voordeel was natuurlijk dat we op dit stuk van het parcours niemand zijn tegengekomen …joehoe …zo zie je maar, het leven is aan de durvers. En het werden uiteindelijk 25 km inclusief de trip van ons guesthouse tot aan de site en terug, meteen goed voor 35.972 stappen.

En nu, na een warme douche, een voetmassageke en een heerlijke koffie kwakkelen we een beetje door de kamer gezien onze spieren stilaan stram worden….tijd voor een aperitiefje denk ik dan 🍸en onze volgende etappe te bespreken want morgen trekken we verder.

1. Gilbert:
    21 september 2022
    Voor ons al wat jaartjes geleden, maar effectief heel mooi. Genieten
  2. Jeannine:
    Prachtige omgeving !
  3. Ritje en pa:
    Mooie foto's geniet ervan 👍
  4. Marie Rose Debruyne:
    22 september 2022
    Een mooie dag voor jullie!