Over potscherven, monolieten en begrafenisrituelen

31 januari 2024 - Valletta, Malta

Dat en nog veel meer stond vandaag op onze agenda. 7u30 onze buzzer doet exact wat ie moet doen… geen ontsnappen aan! Ik kan mij direct enkele mensen voor de geest halen die zouden zeggen “goe zot…is dat congé?” En ja, ook dat is congé …uitrusten doen we later wel 😛

Malta wordt soms het el dorado voor archeologen genoemd. Het is dan ook logisch om eens langs te gaan in het archeologisch museum. Niet dat ik enige affiniteit heb met archeologen, daarvoor is immers geduld nodig. Soit, we starten de dag dus in dit museum waar ik meteen mijn quotum “potscherven bewonderen” bereik voor dit jaar 😬. Het kan mij  niet echt boeien, nog steeds niet. Anderzijds moet ik toegeven dat dit bezoek wel waardevol bleek te zijn later op de dag op de sites van Tarxien, Hagar Qim en Mnajdra. Ondersteund door een 4D film en audio begeleiding, kan ik mij stilaan een beeld vormen van hoe het hier ooit moet zijn geweest. Zonder meer indrukwekkende bouwwerken en nog veel onopgeloste vragen zoals de herkomst van de mysterieuze karrensporen, maken dit alles uiterst boeiend. En ook hier stel ik mij de vraag hoe men deze gigantische monolieten toen heeft kunnen bewerken, verplaatsen en oprichten. The ancient aliens theorists hebben hier ongetwijfeld een mening over, helaas val ik meestal in slaap bij hun theorieën 🤭.

Ook de blauwe grot staat op onze planning weliswaar niet vanop zee. Onze gele pilletjes liggen nog in Pajonesië en voor de sfeer en de gezelligheid ga ik liever niet op zee zonder een portie van deze dingetjes tegen zeeziekte.

Na 3 prehistorische sites was het tijd voor iets helemaal anders ….catacomben! Er zijn er hier heel wat en we kiezen voor deze van St Paulus in Rabat. Een gigantisch netwerk van ondergrondse gangen waar allerlei graven zijn uitgehouwen. Lookthrough krijgt hier voor mij een nieuwe betekenis en in het algemeen was dit bezoek een heel leerrijke ervaring. Het bracht o.a. inzichten in diverse begrafenisrituelen waarvan sommigen tot op de dag van vandaag nog steeds in gebruik zijn. De rouwmaaltijd bijvoorbeeld die vroeger plaatsvond in de catacomben aan ronde tafels, interesting.

Vanuit Rabat ging het verder naar Mdina. We wandelen door de Vilhena poort en wanen ons heel even in een decor van Game of Thrones. We kuieren door de kleine straatjes tussen middeleeuwse en barokke gebouwen. Vanop de wallen hebben we een prachtig zicht op de omgeving. Alweer een bijzonder plek op dit kleine eiland.

De rit terug naar Valletta verloopt niet helemaal volgens plan. Blijkbaar zijn er 2 Triq San Publiju ….en we stonden dus plotsklaps helemaal aan de andere kant van het eiland 🫣…weeral ambiance in onze voituur 😳

En zo komt men ook eens op plaatsen waar men niet aan gedacht heeft…elk nadeel heb zijn voordeel zei ooit een wijs man 🤪

En uiteindelijk komen we toch in Valletta terug via een kleine omweg …dineren doen we op een gezellig verwarmd terrasje. Aansluitend slenteren we tot aan het St Elmo fort en helemaal langs het water tot aan de hoofdpoort van de stad. Het zicht op de fonkelende lichtjes van the 3 cities aan de overzijde van de baai is adembenemend. Zo halen we zonder enige inspanning ook vandaag moeiteloos de kaap van de 24.000 stappen.

En morgen is een bijzondere dag met een bijzonder bezoek, dat al vooraf werd gereserveerd ….alweer iets om naar uit te kijken.

1. Marc &Mingma:
    Mooi
  2. Ronny d'hespeel:
    heel mooi beschreven 👍🏻
  3. Jeannine:
    1 februari 2024
    Bedankt ,mooi geniet ervan !
  4. Ritje en pa:
    Toffe uitstappen 👍
  5. Jirka:
    2 februari 2024
    Ik ging een klein beetje om van het lachen bij je beschrijving van quota potscherven 😅🫣

Jouw reactie