Road trip langs de kust van Istrië

23 september 2022 - Postojna, Slovenië

We laten al vroeg in de ochtend  het nationaal park van Plitvice achter ons en trekken westwaarts richting Adriatische kust. We beslissen om er de tijd voor te nemen en via de kleinere wegen te rijden zodat we een heel mooi beeld krijgen van het binnenland. Overwegend natuur, dicht bebost met hier en daar op de meest onverwachte plekken, een klein dorpje. Vooral de bescheiden kerkjes zijn mooi ingeplant in dit overwegend groene landschap.
En dan plots, na een laatste haarspeldbocht, is ze daar : de zee…mooi helderblauw, op bepaalde plaatsen zelfs turkoois, glinsterend in de zon en in elk geval uitnodigend.

De weg slingert langs de kust en brengt ons voorbij de havenstad Rijeka die we wijselijk links laten liggen, helemaal tot in Pula dat op ons lijstje staat omwille van het Romeins amfitheater. Toch wel impressionant wanneer je midden in de arena staat. Ik probeer mij voor te stellen hoe het moet geweest zijn voor de gladiatoren die er ooit hebben gestreden voor een uitzinnige menigte. Blijkbaar werden gladiatorengevechten pas in de 5° eeuw verboden, gevechten tussen veroordeelden en wilde dieren werden daarentegen nog tot 681  toegelaten. Geen overbevolking toen in de Romeinse gevangenissen vermoed ik 🤔.

Overnachten hebben we  gedaan in Fažana, een kleine 10 km van Pula en een absolute aanrader. Na een wandeling op de promenade, smaakte de zombie cocktail in de gezellige strandbar aan de kleine haven uitstekend. Ons diner met  zicht op de ondergaande zon was de perfecte afsluiter van een mooie zonnige dag. Meteen ook goed voor onze portie romantiek 😁

Het lijkt er stilaan op dat we alle dagen om 7u00 uit de veren zijn, en dus ook vandaag. No time to waste. De tocht loopt verder langs verschillende kuststadjes, het ene al idyllisch dan het andere. We houden halt in Rovinj dat de naam heeft het meest kleurrijke stadje van Kroatië te zijn. Een gezellige drukte op de zonovergoten terrasjes en in de smalle straatjes met hun winkeltjes achter felgekleurde gevels…uitstekend voor mooie foto’s weliswaar voor ons een beetje te druk. Poreč rijden we voorbij en gaan meteen door naar Piran. Echter….gezien Kroatië geen deel uitmaakt van de Schengenlanden zijn er bijgevolg grensformaliteiten…amaai …dat was lang geleden…aanschuiven aan de grensovergang, het heeft toch iets. En zo komen we in Slovenië met zijn kustlijn van amper 46 km. Wij houden halt in  Koper een echte havenstad met ook wel wat industrie en toch een bezoek waard. Maar vooral Piran spreekt ons aan, rustiger dan Rovinj en minstens even mooi… de ideale afsluiter nu we de kuststreek stilaan verlaten en terug landinwaarts trekken.

1. Marc De Gusseme:
    24 september 2022
    We genieten met jullie mee. Super !
  2. Marie Rose Debruyne:
    24 september 2022
    Dat is zalig genieten voor jullie.