De tempels langs de Nijl

19 oktober 2023 - Aswan, Egypte

Het is absoluut altijd onze bedoeling geweest om ook de belangrijkste sites langs de Nijl te bezoeken. Esna bleek echter niet langer een stopplaats te zijn voor de cruiseschepen, deze tempel hebben we dus gemist. Het is een eerder klein exemplaar gewijd aan de God Khnum, God van de Nijl echter niet bereikbaar via de Nijl, en best dus te bezoeken vanuit Luxor. Dit is ons ontgaan, we zullen dus nog eens moeten terug komen 😜.

De eerste stop op weg naar Aswan, is dan ook Edfu, een groot tempelcomplex ter ere van de God Horus, zoon van Isis en Osiris. Ik moet zeggen dat al die goden bij mij vaak zorgen voor verwarring en soms denk ik dat ook de gidsen er met hun klak naar slaan. Wie zal ze trouwens tegenspreken terwijl ze in soms moeilijk verstaanbaar engels en in volle zon, een verhaal opdissen? Ja, inderdaad, Wannes! Hij is duidelijk goed voorbereid naar hier gekomen terwijl ik meer geef om de sfeer,de gezelligheid et “le gros plan”🥳.

De weg van de kaai tot aan de tempel leggen we af in een calèche. Dit stemt ons tot nadenken over de levensomstandigheden van deze magere paardjes die uitsluitend dienen om deze karretjes te trekken…

De tempel van Horus is uitstekend geconserveerd en ook een zeer drukke bedoening. Overal staan groepjes toeristen te puffen, te blazen, zichzelf koelte toe te waaien 🪭 terwijl ze luisteren naar hun gids. Uiteraard wil iedereen ook de perfecte foto en selfie… soit, een hele onderneming.

Aangezien wij nu niet meer alleen op pad zijn, moeten we ons houden aan een strak tijdsschema, immers ons schip vaart straks reeds verder. Idealiter hadden we dus graag wat meer tijd gehad om het iets rustiger aan te doen en het allemaal beter te absorberen, helaas kon het dit keer niet. Tegen de valavond meren we dan ook aan in Kom Ombo. Volgens mij een van de mooiste tempels langsheen de Nijl, zeker met de verlichting ‘s avonds : heel sfeervol. De tempel is gewijd aan 2 goden, wat uitzonderlijk is met name aan Horus en Sobek de krokodillen God. Vandaar ook het krokodillenmuseum naast de tempel, dat zeker een bezoek waard is. Grootste afknapper is niet het feit dat we ook hier heel weinig tijd hebben voor het bezoek, maar wel dat deze kleine tempel letterlijk onder de voet wordt gelopen. Het was dan ook al aanschuiven om de site te betreden 😳. Blijkbaar leggen alle schepen hier quasi gelijktijdig aan en bezoekt iedereen de tempel dan ook op hetzelfde tijdstip. Ik herinner mij dat we in maart 2011 als enig schip aan wal lagen en we de site voor ons alleen hadden…dat was dan wel direct na de revolutie van februari 2011, het toerisme is intussen weer helemaal terug van weggeweest. Ik vermoed dat al die inkomsten voor de bevolking en het land een goede zaak zijn, voor de sfeer en de gezelligheid is dát wat minder.

We varen dezelfde avond al weer verder en nog voor het ontbijt liggen we al aangemeerd in Aswan. Op het programma : the old and the high dam en uiteraard de tempel van Philae ook wel de tempel van Isis genoemd. Deze werd met medewerking van de UNESCO trouwens, net zoals Abu Simbel en verschillende anderen, verplaatst bij de bouw van de grote dam.

Het was nog vroeg toen we deze ochtend op pad gingen met een privé wagen en we kregen meteen 2 opties “you want ac or fresh air?” Wij dachten : laten we voor verse lucht gaan, ‘t is nog niet zó warm…we hielden er net geen stoflong aan over …

En daarmee zit onze cruise erop en hebben we ook bijna alle tempels langs de Nijl gezien. Morgen verhuizen we naar ons nieuw verblijf aan de oevers van de rivier hier in Aswan. Benieuwd of er echt geen krokodillen meer in de Nijl leven. Volgens insiders enkel kleintjes ten noorden van de dam, in het Nasser meer leven er vermoedelijk meer dan 20.000 waaronder exemplaren van meer dan 4 meter. Onze gids sprak zelfs van 12 meter…lijkt ons wat ambitieus. In elk geval, mijn duikboekje haal ik voorlopig nog niet boven 😉