Tijd voor de Julische Alpen ⛰

26 september 2022 - Bovec, Slovenië

Het is voor ons al van voor het begin van onze reis duidelijk dat we het bekendste meer van Slovenië, het meer van Bled omwille van de grote drukte, wel zullen bezoeken, weliswaar ons verblijf er tot een minimum zullen beperken.

En zo rijden we langsheen het meer van Bled naar het meer van Bohinj, midden in het Triglav National Park. Dit is blijkbaar het grootste meer van Slovenië en dat hebben we geweten, de wandeling er rond is goed voor 12 km. Gezien de weergoden ons vandaag minder goed gezind zijn, vertrekken we in de gietende regen. Daardoor ontmoeten we hooguit een 10-tal andere dapperen onder de baan. De weg is met momenten moeilijk begaanbaar en met momenten helemaal zoek. Van een duidelijke bewegwijzering is niet overal sprake….dat maakt de tocht alleen maar leuker. Voor wie houdt van watersporten, zeilen, kanoën, suppen, zwemmen…hier kan het allemaal, zeker in de zomer. Een duik in het meer zien we vandaag echter niet zitten, het zwembad van hotel Jezero waar we verblijven, lijkt ons een veel beter en vooral warmer alternatief.

En we blijven in de Julische Alpen voor het vervolg van onze roadtrip met  bestemming : Bovec.  Om er te geraken krijgen we de raad om met de wagen op de trein door de bergen te gaan. Daardoor is de reistijd beperkt tot 1,5 uur ipv 3 uur, vermijden we de bergpas aangezien er mogelijks al sneeuw valt en kunnen we genieten van de schitterende omgeving. Alleen al voor dat laatste is de treinreis een aanrader volgens de plaatselijke bewoners.

Zo gezegd zo gedaan en stipt om 8u50 zijn we in het station van Bohinjska Bistrica. De trein blijkt 20 minuten vertraging te hebben (klinkt bekend) en er zijn werken aan het spoor waardoor we niet verder dan het eerstvolgende station zullen rijden. Van het beloofde spectaculaire uitzicht kunnen we helaas niet veel vertellen, de hele treinreis zitten we immers in een tunnel 😏. De bergpas hebben we hierdoor inderdaad vermeden waardoor we mooi op tijd in Bovec zijn voor alweer een nieuwe ervaring : rafting, voor ons een primeur. Wij zijn uiteraard de “oudjes” in het vlot…but who cares? En opnieuw is onze timing perfect. Er is, in tegenstelling tot de zomer, veel water in de rivier en weinig volk op de rivier…en zo moet dat zijn. Bovendien vertrekken we met een beetje regen om dan de zon er zien door te komen.  En van zodra we terug aan land zijn, begint het te bliksemen en te donderen…nog zoiets gezelligs...een onweer in de bergen. Het heldergroene water van de Soča met zijn stroomversnellingen en de hele setting, maken vandaag een onuitwisbare indruk.

De rest van de dag verloopt rustig…kuierend door de straten van dit super gezellige dorp …voor wie van een sportieve uitdaging houdt, the place to be, want buiten raften kan  je hier ook terecht voor kajakken, canyoning, ziplinen, paragliden en zelfs yoga.

Alweer een mooie dag met nieuwe indrukken en ervaringen…er werden vandaag herinneringen van morgen gemaakt.

1. Ronny d'hespeel:
    26 september 2022
    spannend !!
  2. Veerle:
    26 september 2022
    Dag van uitersten blijkbaar! Merci voor deze blog. Zo zijn we na onze nine to five ook nog efkes mee op reis. 😎
  3. Ritje en pa:
    27 september 2022
    Één vakantie vol weer veranderingen op één dag met leuke uitstappen super!
  4. Ritje en pa:
    Leuke uitstappen 👍
  5. Ann:
    27 september 2022
    Jullie mooie verhalen en fotoreportages doen echt goesting krijgen om ook te vertrekken😍 geniet er van
  6. Jeannine:
    28 september 2022