Tijd voor  minder populaire bestemmingen

15 oktober 2023 - Luxor, Egypte

Na het bezoek aan de westelijke oever de vorige dag, gaan we zaterdag al vroeg op pad om enkele minder populaire tempels te bezoeken. Reeds om 7u30, na een rit van anderhalf uur, staan we in Dendera waar we de tempel gewijd aan Hathor (godin van de liefde, seksualiteit en plezier, tevens de vrouw van Horus) quasi voor ons alleen hebben 🥰. Deze tempel is uitzonderlijk goed bewaard gebleven en ook vandaag zien we hier de archeologen aan het werk. Ook hier schitterende zuilen (de mooiste als je het mij vraagt) verschillende cryptes en trappen die je helemaal tot op het dak brengen. En het is hier dat we dé egyptische zodiak vinden (een copie weliswaar, het origineel bevindt zich in het Louvre), de enige ooit in Egypte gevonden en daarom ook zo bijzonder.

Van Dendera gaat het verder naar Abydos waar de tempel van Seti I ons verwacht. De weg erheen verklaart waarom dit een minder populaire bestemming is. Aanvankelijk loopt alles vlot, de laatste 15 km zijn echter een ware beproeving. Het duurt dan ook 1,5 uur om ze af te leggen, terwijl de taferelen die aan ons voorbij gaan tot de verbeelding spreken. Resultaat : ook hier quasi geen volk. De tempel zelf is mooi gerestaureerd weliswaar minder spectaculair als de vorige als je het mij vraagt. Het is vooral het Osirion dat we willen zien, een vreemd en uniek gebouw in Egypte welk nog steeds heel veel vragen oproept. Ik heb deze bouwstijl in het verleden reeds gezien met name in Cusco (Peru) waar men ook geen verklaring had voor herkomst ervan. Een zoveelste mysterie voor de egyptologen.

Helaas is het osirion enkel van bovenaf te bekijken. De toegang ertoe kan enkel met een toestemming vanuit Caïro, die meteen ook 600 eur kost 😬. Rest er ons enkel nog de hele weg terug naar Luxor….het is een lange rit door veelal woestijn en af en toe een dorp of stad waarvan je je afvraagt wat de mensen hier komen zoeken. De vooruitgang maakt ook hier zijn intrede waarvan getuige de zonnepanelen die in de woestijn hier en daar opduiken. Lijkt mij een strak plan voor het opwekken van groene energie 🌞.

Zondag is rustdag, ook voor ons 😇. Eindelijk eens uitslapen, uitgebreid ontbijten en een uitstapje naar het museum van Luxor. Een mooi hedendaags en modern museum waar kunst, opgegraven in de regio van Luxor, wordt tentoongesteld.

Afkoelen doen we aan het zwembad, where else 😁 en straks trakteren we onszelf op een heerlijk wellness arrangement. Immers morgen is het tijd om ons hotel vaarwel te zeggen. Rugzak pakken en guess what ..we are going cruissing all the way to Aswan 🤩🥳😁.

1. Diane:
    15 oktober 2023
    Benieuwd naar de foto's van de minder gekende tempels.....
  2. Ritje en pa:
    Mooie foto's
  3. Françoise:
    15 oktober 2023
    Wat een topreis moet dat zijn.
  4. Jeannine:
    16 oktober 2023
    Mooie foto ‘s bedankt !
  5. Patrick:
    16 oktober 2023
    Terug heel fijn om uw reisverhaal te kunnen volgen!! Nog veel plezier op deze fantastische trip !!