The west bank

14 oktober 2023 - Luxor, Egypte

Zonsondergang op de Nijl, een frisse pint, aangenaam gezelschap …dit is vakantie op z’n best 😎

Nu de temperatuur is gedaald hoor je de vogels die precies tot leven komen in de bomen waar ze de hele dag hebben geschuild voor de hitte, althans zo lijkt het tocht. De honden krijgen meer energie en spelen met mekaar daar waar ze overdag enkel te vinden zijn in de schaduw, languit en slapend. Zelfs de mensen komen meer in actie, de activiteit neemt toe, ook op de oevers van de Nijl.

Overdag is het warm, heel warm. Dat neemt niet weg dat de vallei van de koningen overrompeld wordt door toeristen. Bij de ingang van het graf van Toetanchamon wordt een duitse dame onwel en zakt in mekaar. Mijn tussenkomst wordt zeer gewaardeerd door zowel de man die het graf bewaakt als door de gids en de echtgenoot van de dame. Het verbaast mij eigenlijk dat er niet meer mensen onwel worden, zeker gezien de gemiddelde leeftijd van de doorsnee toerist hier. Aangezien de mummie van Farao Toetanchamon terug in zijn graf ligt, willen we zijn graf zeker bezoeken. Na de schitterende tentoonstelling in Brussel vorig jaar en zijn artefacten die we zagen in Caïro, mag een bezoek aan het graf inclusief de mummie niet ontbreken. “Toeteke” zoals ons mama hem steevast noemde..dat had ze nog moeten meemaken. De andere graven die we bezoeken zijn stukken groter en één voor één schitterend gedecoreerd met tekeningen en hiërogliefen. Wannes slaagt erin om een graf meer te bezoeken dan toegestaan, maar hij wordt betrapt 🫢. Met de nodige steekpenningen 💵 kan hij zich uit deze netelige situatie redden. Hij heeft duidelijk de smaak te pakken.

Na een bezoek aan de eveneens overspoelde tempel van Hatshepsut gaat het voor ons verder richting vallei van de koninginnen …wat een schril contrast, niet wat het decor betreft want beide valleien liggen in de woestijn, maar wel wat het aantal bezoekers betreft. Het is inmiddels middag, de zon staat loodrecht boven ons, de temperatuur in de graven stijgt, het is lastig. Onvermijdelijk denk ik dan aan de archeologen die hier jaren doorbrengen om hun job en passie uit te oefenen…respect!

We betalen voor een bezoek aan het schitterende graf van Nefertari. Max 10 minuten in het graf staat er aan de ingang en er wordt ook op toegezien dat niemand langer blijft. Hoe dan ook, het heeft heel veel weg van een bezoek aan de sauna en ook daar blijf je niet veel langer dan 10 minuten binnen. Zijn geld zeker waard althans voor de liefhebbers.

We slagen het Ramesseum over en gaan in plaats daarvan naar het Medinet Habu complex, een tempel en versterkt paleis van Ramses III. Dé revelatie van de dag. Voor al wie hier ooit in de buurt is en tijd heeft, een absolute aanrader.

Ook deze namiddag eindigt in de swimming pool, ook daarvan zijn we inmiddels grote fan.

We liggen vroeg in bed, moe van de afgelopen dag en morgen staat de wekker op 5u00, Dendera en Abydos lonken.

1. Jeanine:
    mooi!
    ik ben er ook geweest, idd > 30 jaar geleden.
    Je woorden en de fotos laten herinneringen week opduiken.
    het graf van Toetanchamon , ik herinner me, veel trappen naar beneden. Geen Fotos toegestaan, Handy bestond toen niet.
    ik wens noch veel unvergetelijkt ogenblike met "onz verleden".
  2. Vincent:
    14 oktober 2023
    Dank je, Patsy, je mooie 🖼️ rijke schrijfstijl roept ook bij mij mooie herinneringen ‘van vóór 2000’ op en veel goesting om ´terug te gaan’.
    Bonne continuation! Vicky
  3. Ritje en pa:
    14 oktober 2023
    We genieten mee met jullie van de mooie reis door jullie schone verhalen🤗
  4. Arlette:
    Zo leuk om te lezen.
    Hebben wij geluk, dat jij dit allemaal gaat bezoeken en het dan nog zo schoon kan neerpennen.
  5. Diane:
    14 oktober 2023
    Brings back memories.... Iemand zei ooit, in de vallei van de koningen sprint je van schaduw naar schaduw om weg te zijn van onder de zon, zoals je doet in België van afdak naar afdak om weg te zijn van onder de regen. Zorg goed voor jullie zelve en voor mekaar.
  6. Marc De Gusseme:
    15 oktober 2023
    Dit is genieten van je prachtige schrijfstijl aangevuld met mooie ondersteunende foto's !
  7. Tim:
    15 oktober 2023
    Zalig reisverslag, zoals de voorgaande!
  8. Ilse Bauters:
    16 oktober 2023
    Prachtig geschreven zoals altijd . Staat zo op mijn verlanglijstje!