Over zandwoestijn 🐪 en walvisfossielen 🐳

24 oktober 2023 - Cairo, Egypte

Na een hele dag rondkuieren op het plateau van Gizeh gisteren, willen we vandaag de woestijn intrekken…eindelijk 🤪

Over het plateau van Gizeh valt trouwens heel wat te vertellen. Aan iedereen die ooit de kans heeft, een absolute aanrader om je door een taxi te laten afzetten aan één van de ingangen, er meteen alle tickets te kopen die je nodig hebt en een hele dag door te brengen op de site zodat je ruim de tijd hebt om alles op je eigen ritme te bezoeken. Zo hebben wij gisteren de piramide van Menkaure, de piramide van een niet nader genoemde Koningin alsook het graf van koningin Meres Ankh, kleindochter van Farao Cheops, bezocht. Vooral dat laatste was een hele onderneming eerst en vooral om het graf te vinden en vervolgens om iemand te vinden met de sleutel. Dit onbekende graf is echter ronduit schitterend en zeker een bezoek waard. Dus een hele dag op de site is zeker geen overbodige luxe voor wie er graag rondstruint tussen al deze overblijfselen uit een ver verleden.

En vandaag is het tijd voor iets helemaal anders, een droom die eindelijk uitkomt : een tocht door de zandwoestijn. Via de “oase stad” El-Fajoem naar het national park Wadi El Rayan en zo door naar de Wadi Al Hittan. Ik weet niet wat het leukste was aan deze dag….was het het off road rijden door de zandwoestijn in pure Hollywood stijl, waren het de gefossiliseerde resten van walvissen die hier gevonden werden en te bewonderen zijn in een surrealistisch decor waar Dali wel eens zijn inspiratie heeft kunnen halen, was het de bedoeïen thee in de schaduw van de jeep aan de oevers van een meer midden in de woestijn ….of waren het de watervallen in de oase. Het was een dag om nooit te vergeten en we hebben opnieuw een reden om nog eens terug te komen en te overnachten in de Zowara eco lodge.

En intussen is het tijd voor onze apero with a view van op het mooie rooftop terras van ons hotel Giza Inn. Eerlijkheid gebied mij om te zeggen, dat bij onze aankomst we even dachten dat we in de “Gaza Inn” terecht gekomen waren. Niet alleen om willen van de smog die echt wel een probleem is in Caïro, maar ook omdat de straat van ons hotel heel veel gelijkenissen heeft met de beelden uit de Gazastrook die ons vandaag bereiken 😳. Soit, het hotel is fijn, de locatie ideaal, het bier lekker fris en het uitzicht uniek.

Another day in paradise.

1. Ronny d'hespeel:
    24 oktober 2023
    zeer afwisselende en boeiende reis 🐳🐫🍹
  2. Diane:
    24 oktober 2023
    Wauw, wauw en nogeens wauw!
  3. Ritje en pa:
    Wij genieten mee👍
  4. Marc De Gusseme:
    25 oktober 2023
    Moet er nog zand zijn ? Mooie verhaallijnen !
  5. Jeannine:
    26 oktober 2023
    Mooi verhaal, ik geniet ervan !