Zoutvlakte van Uyuni

28 september 2019 - Uyuni, Bolivia

Of Salar de Uyuni is met zijn 10.582 km² de grootste zoutvlakte ter wereld. Om een idee te geven....de oppervlakte van Oost-Vlaanderen bedraagt 2991km²...de Salar de Uyuni is dus groot ...heel groot.

De busrit hierheen op zich was al spectaculair. Het Andes gebergte op z’n best met nu ook de pertinente aanwezigheid van lama’s. Uyuni zelf is dan weer een kleine stad gelegen in een woestijn-achtige omgeving....heel desolaat, niets aantrekkelijks maar  wel beroemd om zijn treinenkerkhof en zijn zoutvlakte.

Sinds meer dan 100 jaar worden treinen hier gedumpt. Fotografen kunnen hier hun hartje ophalen zoveel is zeker. Bovendien rijden er op vandaag quasi geen treinen meer in Bolivië. Er wordt in het treinennetwerk sinds jaren niet meer geïnvesteerd met als gevolg dat dit transportmiddel uitzonderlijk nog gebruikt wordt en dan nog hoofdzakelijk voor goederen verkeer.

Het hoogtepunt vandaag was zonder meer de zoutvlakte...ook wel door de Bolivianen het Alaska van Bolivië genoemd. Afgezien van de zengende hitte lijkt  deze onmetelijke witte vlakte inderdaad op een ijsvlakte die zelfs ooit deel uitmaakte van de Dakar rally.

Naar hartelust kan men hier zijn creativiteit de vrije loop laten en eindeloos experimenteren met de camera. En dit resulteert steevast in leuke, grappige foto’s.

Als toetje op de taart...een wandeling rondom het kleine Isla Inca Huasi met zijn reusachtige cactussen.

Het was een leuke dag, precies een dag in het pretpark, een dag die gerust wat langer had mogen duren ....maar we zijn dankbaar dat we dit hebben mogen aanschouwen in al zijn pracht...want dan stelt zich de vraag : moet dit natuurfenomeen behouden blijven omwille van zijn uniek karakter en de mooie plaatjes die het oplevert of moet de Boliviaanse regering toestemming geven om lithium te ontginnen. Omwille van de strijdende vraag naar sterke batterijen voor elektrische wagens en smartphones, is de vraag naar Lithium de laatste jaren enorm gestegen. En laat nu net de salar de Uyuni de grootste gekende lithiumvoorraad op aarde herbergen. Het ontginnen hiervan kan de staat gigantisch veel geld opbrengen. Of de doorsnee  Boliviaan hier ook beter van wordt is nog de vraag. In elk geval ...geen evidente beslissing die weliswaar een grote invloed kan hebben op dit prachtig stuk natuur. Ook dit is de prijs van de vooruitgang, helaas !

1. Marieke Debruyne:
    28 september 2019
    Weeral iets om over na te denken
  2. Janet:
    Supergave
  3. Janet:
    28 september 2019
    Supergave foto's! Enjoy to the max!
  4. Renate:
    28 september 2019
    Hahaha geweldige foto’s Patsy!!
  5. Diane:
    28 september 2019
    Hello sis, zaterdag ochtend rond 08.30 u (gevelwerken you know) . Heb net al jouw reisverslagen gelezen. Weeral prachtig! Super leuk om te lezen en toch vaak ook zo comfronterend..... geniet ervan. I'll stay tuned, terwijl ik af en toe wat mierenneuk over hoe lastig ons Europees leventje wel niet is...... 😙😙
  6. Marc De Gusseme:
    28 september 2019
    Schitterende foto's van een indrukwekkende omgeving.
  7. Marie Rose Debruyne:
    28 september 2019
    Prachtige foto’s! Je reisverslag is boeiend en we leren zelf veel bij.
  8. Anny Van der Velpen:
    Ik geniet mee veel dank
  9. Jeannine:
    28 september 2019
    Bedankt we leren weer iets bij !
  10. Martine Vermeulen:
    Hey Patsy,
    Juist de tijd genomen om jou verhalen te lezen. We reizen op die manier steeds een beetje mee met jou. Mooie verhalen! Geniet nog van je reis.
  11. Annick:
    Wijze foto’s 👌
  12. Sükran Yörük:
    Dag Patsy
    Net je laatste verslagen gelezen.
    Geniet van je boeiende reis en kom veilig thuis!
    Groetjes
  13. Christine pire:
    29 september 2019
    Wat een boeiende reis ...en wat een prachtige foto’s !
  14. Kathy:
    30 september 2019