4400 meter en dit is pas het begin ⛰👟

3 oktober 2018 - Shannan, China

Volledig volgens plan, zijn we verder gereisd naar het dorpje Samye. Volledig volgens plan is misschien niet helemaal correct ... op dit moment is er immers een week van Chinese festiviteiten aan de gang....veel openbare diensten werken dus niet helemaal volgens plan waardoor er hier en daar toch wat oponthoud was en creatieve oplossingen bedacht werden. Enfin, een beetje Gentse Feesten in Tibet als het ware 😉

Maar uiteindelijk  hebben we onze bestemming bereikt, en vandaag was iedereen al vroeg uit de veren gezien we toch wel wat plannen hadden ....

In een nonnenklooster in de buurt hebben we een gebedsdienst bijgewoond. Helemaal anders dan de vorige in het Drepung Monastry, daarom echter niet minder indrukwekkend.

Van hieruit zijn we vertrokken voor een pittige klim naar de Chimpuk meditatiegrotten die zich op een hoogte van 4400 m bevinden. Meteen een eerste test met het oog op Everest base camp... zover zijn we echter nog niet. De initiatie speleo van jaren geleden,  kwam goed van pas. Onder aanmoediging van de pelgrims heb ik mij daar laten verleiden om toch ook door de kleine grot te kruipen 😌

Hoe dan ook, de hele toch was meer dan de moeite waard, alleen al voor de vergezichten en dit alles onder een stralende zon. Mission accomplished 👌

Na de middag, aangezien we toch op dreef waren, zijn we  met z’n 4’en nog een tochtje gaan maken. Ook de Heporiheuvel hebben we beklommen...Ah ja, nu we toch in the mood waren, waarom ook niet ? Van hieruit  heb je in elk geval een prachtig zicht op het klooster van Samye dat gebouwd is in de vorm van een mandala.

Ook dit klooster, dat dateert uit de 8ste eeuw, werd tijdens de culturele revolutie quasi volledig vernield. De vraag die ik mij dan stel : over welke cultuur spreken we hier dan, die zo’n mooi en oud patrimonium vernielt ?

Uiteraard kon een bezoek aan dit klooster niet uitblijven, hebben we dan ook gedaan in de laten namiddag.

Een prachtige en drukke dag...

1. Debruynejosee:
    3 oktober 2018
    Ge doet er goed aan voort ge hebt mooie herrin erigen aan over gehouden zoals ge schrijft dus kun nen wij er mee van gen iete n dat doet mij plezier geniet verder, grtz.
  2. Diane:
    3 oktober 2018
    FB check! alles volgens plan ;-)
  3. Noël:
    3 oktober 2018
    Super... geniet er maar van !
  4. Koen:
    4 oktober 2018