Going home now….

2 februari 2024 - Valletta, Malta

Relax en ontspannen vertrekken we uit Valletta richting Birgu voor onze laatste stop : The inquisitor’s palace. Toch wel een bedenkelijk aspect van onze geschiedenis. Hoewel het hier op Malta nogal leek mee te vallen… . Vele verdachten werden ook weer vrijgelaten onder voorwaarden weliswaar. Sommigen moesten een straf uitzitten en dagelijks bijvoorbeeld de rozenkrans bidden, slechts een minderheid werd ter dood veroordeeld. Hoe dan ook, dit alles stemt tot nadenken.

We wandelen nadien tot aan de jachthaven aan de voet van het St Angelo fort. Prachtige jachten liggen hier aangemeerd….een beetje Monte Carlo weliswaar in’t klein 😎.

Malta heeft mij absoluut aangenaam verrast. En wat zeker het vernoemen waard is, zijn de talrijke gekleurde deuren met hun kloppers die je overal op het eiland vindt. Het fleurt de straten op en heeft iets dartels en vrolijk, zoals wij 🤪. Pinguïns hebben we ook hier niet gevonden (hadden we eigenlijk ook niet echt verwacht), wat ons wel is opgevallen zijn de uitermate propere straten, talrijke super propere publieke toiletten die bovendien gratis zijn, zeer vriendelijke mensen behalve in het Hypogeum, de aangename geuren die je her en der overvallen en nergens  bedelaars noch daklozen te bespeuren. Voor dit laatste had de man van de receptie in ons hotel een uitstekende verklaring. We kregen gisteren avond nog een uitgebreide uitleg over het politieke systeem in Malta waar blijkbaar de staat in plaats van geld te halen bij haar inwoners, net andersom haar burgers financieel ondersteunt. En dit heeft blijkbaar een uiterst positieve impact op deze maatschappij. Uiteraard moeten we zijn verklaringen nog even checken op hun accuraatheid. Als echter slechts de helft ervan blijkt waar te zijn,  zou hier wel eens de oplossing voor het failliet van de Belgische staat kunnen te vinden zijn. Wannes heeft dus nog wat opzoekingswerk voor de boeg 😁🧐🤯. En zo komt een einde aan deze bijzonder vakantie voor een speciale verjaardag. Going home now ….

1. Rosita:
    2 februari 2024
    Een reactie op wat Malta voor de burgers doet..
    Mijn schoondochter heeft universiteit gedaan en kreeg er geld voor !! Inplaats wat men hier veel voor moet betalen om uw kinderen hoge studies te laten doen .
    Dit zowel met de gezondheid systeem …alles gratis en aangezien mijn zoon met Maltese is gehuwd kan hij ook genieten ervan .. ook hun kinderen later ingeval ze daar hun studies zouden willen doen.
    Groetjes Rosita
  2. Eddy Beys:
    2 februari 2024
    Tja en dan heb je Gozo en Comino nog niet bezocht!!! Ik vrees dat ge nog een tripke zult moeten boeken op het kleine prachtige eiland.
  3. Ritje en pa:
    2 februari 2024
    Zo te lezen fijne reis gehad en nu veilige terugreis 🤗
  4. Marc De Gusseme:
    2 februari 2024
    Mooie reisverslagen. Wens jullie een veilige terugreis.
  5. Ronny d'hespeel:
    2 februari 2024
    toch wel weer een bijzondere reis en een heel mooi (foto)-verslag
  6. Sükran:
    2 februari 2024
    Zoals altijd een top reisverslag van een topdame.
  7. Josiane:
    2 februari 2024
    leuk om even mee op pad te gaan....

Jouw reactie