Namasté

25 september 2018 - Kathmandu, Nepal

Het was een lange reis, al bij al 22 uur... en het is waar, ik heb in het verleden al langere  trips gemakt, maar ik was toen wel een stukje jonger..... hoe dan ook, de jetlag laat zich voelen, en de beste remedie is nog steeds om onmiddellijk aan te  sluiten bij het plaatselijk levensritme. Met andere woorden, op een korte powernap van 30 minuten na, heb ik mijn bed sinds gisteren morgen niet  meer gezien ...al 36 uur op de been ...and counting

De allereerste opdracht van deze dag bestond erin om een visum voor Tibet aan te vragen. Iedereen die denkt dat 4 blz A4 invullen met je persoonlijke gegevens een formaliteit is, kan ik adviseren om eens een visum voor Tibet aan te vragen. Na 1,5 uur onder deskundige begeleiding zat de opdracht erop... ware het niet dat 2 uur later de documenten terug  kwamen ter verbetering 🤭

Nadien wat gaan rondslenteren in Thamel,  een stadsdeel van Kathmandu gekend als commercieel centrum vooral bij (rugzak)toeristen.

Niets maar dan ook niets kan de drukte in een Aziatische stad evenaren. Het “gekrawietel” (Gents voor drukte) van allerlei vervoermiddelen, voetgangers, dieren in zeer smalle straatjes zorgen ervoor dat al je zintuigen meteen op scherp staan.

Het lawaai van de toeterende auto’s en brommertjes, de riksja’s die luidkeels hun aanwezigheid kenbaar maken, de venters die hun koopwaar aanprijzen....terwijl je overweldigd wordt door de geur van wierook en kruiden afgewisseld met deze van droge vis. Vooral dat laatste staat in schril contrast met de prachtige kleuren van de bloemen, stoffen, sieraden die je hier vindt....kortom een uniek, druk en levendig tafereel, zo typisch voor Azië.

En als ik zeg “alle zintuigen” dan bedoel ik ook de smaak, en daar hebben de eerste momo’s voor gezorgd begeleid door een pikante getomateerde  saus. Deze heeft er zeker aan bijgedragen dat de jetlag al bij al redelijk verteerd wordt.

22u22... de eerste lange dag van een verwachtingsvolle reis zit erop...een beetje thuis komen in een stad en een land dat ik elke dag beter leer kennen...

1. Leslie:
    25 september 2018
    Als je later de Yeti ziet , doe hem de groeten !
  2. Koen:
    25 september 2018
    Pittige en vermoeiende dag om de reis te beginnen. Ik kijk uit naar het vervolg van het relaas van je reis. Alle goeds!
  3. Anny Van der Velpen:
    25 september 2018
    Geniet ervan en ik geniet mee!
  4. Yvan Manssens:
    26 september 2018
    Top, ik 'reis' een beetje mee op de trein naar Brussel. Een mooie reis gewenst.
  5. Diane:
    26 september 2018