Een dagje vol oooh’s en aaah’s

12 oktober 2021 - Möhnesee, Duitsland

Tijd voor een korte samenvatting van een bijzondere dag terwijl  Wannes tracht de TV aan de praat te krijgen en de schotelantenne alle richtingen laat uitgaat op zoek naar een signaal. Slakkie lijkt met momenten meer op een UFO 🛸 . Op de achtergrond herken  ik de generiek van Tatort, wat mij terug katapulteert naar mijn jeugd.

Na een eenvoudig daarom niet minder smakelijk ontbijt, zijn we meteen op stap gegaan. Eerste halte : de dam van het stuwmeer en een korte wandeling door het bos. Onze eerste poging om ook de plaatselijke parking app te installeren eindigde in een fiasco ondanks de hulp van enkele vriendelijke Duitse wandelaars.

Een langere wandeling in het Arnsberger Wald zat er niet in…het weer vertrouwden we immers niet voor 100% waardoor we onze planning wat hadden bijgesteld.

Van hieruit ging het dus verder richting Neheim-Husten. Ook hier was de installatie van een parking app geen succes. Aan die dingen zien we  toch wel dat Europa nog niet helemaal een unie is 🥴 maar soit…da’s een detail en bovendien hadden we gelukkig niet alleen plastic money op zak.

Ik durf het bijna niet zeggen…maar het is 40 (!) jaar geleden dat we  hier kwamen wonen …40 !!! My God, waar is de tijd. En merkwaardig genoeg, het is hier quasi niet veranderd. De weg vanuit de stad langs de steile  helling door het bos  naar onze wijk is er nog steeds en helemaal zoals ik hem mij herinner. De plaatsen waar we gewoond hebben, de lagere school met in de kelder de jeugdclub, de CMC …alles is er nog. De namen van de straten waar we gewoond hebben, Apothekerstraße en Brūsselhain, was ik wel vergeten. Ook de winkelstraat in ‘t centrum is  nog precies zoals ik ze mij herinner …allemaal heel merkwaardig, de tijd is hier blijven stilstaan althans, zo voel ik het aan.

Na de middag ging het dan richting Soest. Onder de  baan lag  opeens de room bij de schoenen in het midden van de camper. Gelukkig  zaten de eitjes nog geklemd tussen  de kaas en yoghurt …tja, de deur van de ijskast zat blijkbaar toch niet op slot en was opengevlogen in een iets scherpere bocht 😳 beginnersfoutje.

Soest (DBR) eigenlijk  heb ik weinig of geen herinneringen aan deze stad…alleen…ze staat op mijn EiD en ik vul ze telkens op alle officiële documenten in als “geboorteplaats”. Hoog tijd om eens op verkenning te gaan.

Wauw…wat een stad! Zo mooi!  Een kleine omwalde middeleeuwse stad met talrijke kleine steegjes met authentieke vakwerkhuizen. In elk hoekje vind je verborgen pareltjes, tuintjes, parkjes, doorkijkjes, oude gebouwen en monumenten, kunstwerken en musea…kortom een prachtige plaats om te vertoeven. Ook Wannes was onder de indruk. Hij verwachtte een grauwe grijze kazerne stad en kreeg een groene, rustige, authentieke en knusse stad te zien…we’ll come back no doubt!

En nu, na een dagje vol herinneringen en nieuwe impressies nog even genieten van een schitterende sterrenhemel aan de oevers van de Möhnesee, want morgen trekken we verder naar Wewelsburg en Extersteine een beetje cultuur opsnuiven.

1. Marieke Debruyne:
    Leuke tip. Ik ben nog nooit in Soest geweest
  2. Josiane:
    13 oktober 2021
    Inderdaad, goed plan om daar eens langs te gaan. Mijn broer was er trouwens in legerdienst.
  3. Ronny d'hespeel:
    mooie foto’s!
    nog eentje om op ons lijstje “ duitsland” bij te schrijven 👍🏽
  4. Marie Rose Debruyne:
    13 oktober 2021
    Soest gaan we onthouden voor een volgend reisje in Duitsland!
  5. Eddy Beys:
    13 oktober 2021
    Vorige maand ook enkele dag Soest en Möhnesee gedaan ... prachtig en leuk!
  6. Caroline Snoeck:
    13 oktober 2021
    Altijd zàlig om je verhaal te lezen! Tovert direct een glimlach op mijn gezicht 😁
  7. Marc De Gusseme:
    13 oktober 2021
    Leuk om je verhalen te lezen. Echt schrijverstalent !
  8. Severine Vaerendonck:
    13 oktober 2021
    Wat leuk om te lezen! Ik neem het mij ook altijd voor om te doen, een dagelijks verslag, maar houd het dan niet vol 😌
    Zie al uit naar het vervolg!
  9. Jeannine:
    14 oktober 2021