And then we boldly went where we never went before 😉

14 oktober 2021 - Bad Emstal, Duitsland

De afgelopen 2 dagen brachten ons uiteindelijk vlakbij Kassel en  de weg erheen was vol nieuwe ontdekkingen. Nu de GPS van slakkie voor ons niet veel geheimen meer heeft, kwamen we via kleine wegen, vaak door bosrijke gebieden waar de herfstkleuren op hun mooist zijn en de bomen precies in vuur stonden, op de meest bijzondere plekken.

Het slot van Wewelsburg om te beginnen was meer dan de moeite van een bezoek waard. Het is gelegen   in het midden van een Westfaals dorpje, het enige nog bestaand driehoekig kasteel in Duitsland, en het mag gezegd zijn, in perfecte staat …Die deutsche gründlichkeit … deze  burcht heeft een rijke geschiedenis waarvan de eerste sporen dateren uit de 12° eeuw doch vooral de bestemming ervan tijdens het derde rijk spreek tot de verbeelding, toen het werd gehuurd door Reichsfürhrer-SS Heinrich Himmler die er een verzamelplaats voor de hoogste functionarissen van de SS wilde van maken. Een volledig museum is dan  ook aan het nationaal socialisme gewijd, en niet alleen toeristen maar ook scholen en militairen werden er rondgeleid.

Een heel andere ervaring …de Externsteine in het Teutoburger woud, een imposante rotsformatie van zandstenen, 120 miljoen jaar geleden ontstaan en tot op heden omgeven door een waas van mystiek.  Voor wie hier gevoelig voor is, kunnen op bepaalde plaatsen bijzondere energieën waargenomen worden. Sinds  de prehistorie heeft deze plaats de mens dan ook altijd aangetrokken en gefascineerd. Tot voor enkele jaren werden hier trouwens nog steeds paganistische rituelen uitgevoerd. De sfeer vandaag werd versterkt door de alom tegenwoordige mist die er een waas van geheimzinnigheid aan toevoegde. Dus zeker geen perfecte foto’s maar wel de perfecte sfeer 👻

En dan, zoals dat zo vaak gaat, door een toevallige  ontmoeting werden we op het spoor gezet van niemand minder dan Hermann Arminius. Het was de knappe en vriendelijke meneer van het benzinestation die ons de typ gaf… Hermannsdenkmal midden in het bos was volgens hem echt de moeite waard zeker gezien we hier nu toch waren….En zo geschiede….we hielden er net geen burnout aan over😉

Een indrukwekkend herdenkingsmonument dat herinnert aan de nederlaag van de Romeinen in het jaar 9 AC. NB wilden die Romeinen de Externsteine vernietigen doch werden zelf verslagen. Dit beeld dat dateert uit de 19° eeuw, was tot 1886  het hoogste beeld in de westerse wereld, tot het Vrijheidsbeeld de fakkel overnam.

Soit…..mooie beelden zijn er helaas niet, want de mist van deze ochtend was alleen maar toegenomen, toch is het een omweg waard voor al wie in de buurt is.

En nu…geen schnitzel noch bratwurst maar tijd voor een homemade-warme-camping-comfortfood-maaltijd 😋  en daar zijn wel beelden van 😁

1. Ingrid Verhoeyen:
    15 oktober 2021
    Mssn geen zonovergoten foto’s maar toch beelden waar een mens goesting van zou krijgen…