Wat hebben we geleerd vandaag?

19 mei 2025 - Berlijn, Duitsland

Als er iets is wat ik associeer met Berlijn, is het de koude oorlog. Deze was altijd aanwezig op de achtergrond van mijn kinderjaren en heeft duidelijk een indruk nagelaten. Dus vandaag zijn we meteen na ons ontbijt, naar checkpoint Charlie gestapt. Het fijne is dat ik hier niet alleen leuke foto aan overhoud, maar ook een klare kijk krijg op de evenementen die mekaar hebben opgevolgd sinds WOII tot op de dag van vandaag. Een logische kettingreactie van conflicten die wellicht nog niet zal stoppen, helaas. Bij de koude oorlog horen ook de sappige spionageverhalen. Een bezoek aan het spionagemuseum mag dan ook niet ontbreken. We leren er teksten ontcijferen, gesprekken afluisteren, bugs opsporen…kortom dolle pret. De leugendetector laten we wijselijk links liggen 🤥. 

16 km later, na een heerlijke tête à tête kijken we terug op een eerste dagje Berlijn en heel wat nieuwe indrukken. Het brandenburger tor, hét symbool bij uitstek van de Duitse hereniging, mag uiteraard niet ontbreken. En een bezoek aan de Reichstag, dat ik gelukkig vooraf had geboekt, al evenmin. Dit is een prachtige voorbeeld van versmelting tussen oude en nieuwe architectuur. De bekende glazen koepel staat voor transparantie in de werking van de democratie. Binnenin hangt een reusachtige omgekeerde kegel die uit spiegels is gemaakt en zich recht boven de plenaire zaal van het Duitse parlement bevindt. Mij lijkt het alsof deze al de energie van de kosmos opvangt en de Bundestag hiermee inspireert. Misschien iets om ook in de Wetstraat te installeren 🤔?

Een wandeling door het Tiergarten, de groene long van de stad, brengt ons tot aan de Siegessäule, een sierlijke zuil van bijna 67 m hoog, met heel wat symbolische waarde. 

Was er wel wat drukte aan de Reichstag, hier is het rustig. We kuieren terug door een ander deel van het park dat met zijn oppervlakte van 160 hectaren een stuk groter blijkt te zijn dan Hyde park in NYC! We houden even halt bij het Holocaustmonument, een verzameling van 2700 grijze betonblokken van verschillende hoogtes op een glooiend terrein. Een plaats die indruk maakt, op mij althans. En Uiteindelijk belanden we eerder toevallig, op de Gendarmenmarkt. Een van de mooiste pleinen van de stad, dat ook ons absoluut weet te bekoren. 

Wat hebben we dus geleerd vandaag… wel:

  • Dat het allereerste Marshallplan van Marshall was 😲
  • Dat er ook een checkpoint alpha en beta bestonden
  • Dat the bridge of spies slechts 3 keer dienst heeft gedaan om spionnen uit te wisselen 

Morgen trekken we een ander deel van de stad in, op zoek naar overblijfselen van de muur en nog veel meer….spannend

Foto’s

7 Reacties

  1. Marc De Gusseme:
    20 mei 2025
    Terug veel bijgeleerd ! Interessante historische stad.
  2. Ritje en pa:
    20 mei 2025
    Fijn om met jullie bij te leren over deze intressante stad .
  3. Koenraad De Mol:
    20 mei 2025
    Altijd leuk om jullie avonturen te volgen. Bedankt om te delen. Groetjes, Koen.
  4. Marie Rose Debruyne:
    20 mei 2025
    Je reisverhaal is zo mooi beschreven, daardoor kunnen we Berlijn herbeleven. Kort na de van van de muur naar de Rolling Stones gaan kijken in het voordien Oost Berlijn. Rare sfeer tijdens het concert, de mensen waren daar nog heel gedeciplineerd ( we moesten lengs een smalle doorgang naar het veld waar het optreden plaats vond) en natuurlijk was er geen alcohol te verkrijgen. Op het einde een braaf applaus. Het zal ons altijd bij blijven.
  5. Van den Broecke Françoise:
    20 mei 2025
    Super. Ik herbeleef het dankzij jullie. Het heeft mij een diepe indruk nagelaten.
  6. Nadja:
    21 mei 2025
    Ik reis een stukje mee..leuk om lezen!☺️
  7. Andrea B’anckaert:
    24 mei 2025
    Dank u patsy mooi om het verhaal van u reis te kunnen lezen veel groetjes