Tijd voor een haiku
5 oktober 2024 - Kanazawa, Japan
Stilte tussen mos
Bladeren fluisteren zacht
Zen in elke steen
Een haiku lijkt wel passend bij het bezoek aan de Kenrokuen tuin. Wannes had er intussen ook al een bedacht, echter niet voor publicatie vatbaar 😅.
De Kenrokuen garden staat bekend als een van de mooiste landschapstuinen in Japan. Hij dateert reeds van 1676 en werd met de tijd steeds verder vervolmaakt. Eén ding staat vast ….mos is mooi, zacht, altijd groen en hoeft niet gemaaid te worden. Ik ben fan.
Kanazawa is een moderne stad aan de Japanse zee waar een aantal oude districten bewaard bleven. Het zorgt voor een leuke vibe waarbij je kan proeven van het verleden en genieten van het heden. Dit was goed voor 29.870 stappen of net geen 20 km. De Kenruoken tuin was zonder meer een hoogtepunt en ook het samurai district kon ons bekoren alsook het Ninjadera. Deze boeddhistische tempel heeft zijn naam te danken aan de talrijke boobytraps en geheime doorgangen. De rondleiding was volledig in ‘t japans, voor de buitenlanders was er wel een heel duidelijke engelse map beschikbaar. En intussen in dit land van sloefkes en sokjes, ben weer een paar kousjes rijker…🧦
Het Higashi Geisha district had dan weer meer weg van een “tourist trap”. Geen Geisha te bespeuren in deze druk bezochte straatjes met allerlei winkeltjes en thee huisjes. Wel goed voor enkele mooie foto’s.
Het kasteel en zijn park zijn dan weer leuk om door te lopen, weliswaar is het niet zo spectaculair als Matsumoto.
Morgen verlaten we de Alpen, onze laatste rit tot in Kanazawa bezorgde ons trouwens nog enkele leuke verrassingen. In het bijzonder omdat we Shirakawa-go hebben laten links liggen. Dit dorp met traditionele gassho-zukuri huizen wordt immers letterlijk platgelopen en bovendien goot het water…we zijn dus wijselijk verder gereden en hebben geheel toevallig Iwane house, een traditionele Ghassho woning, kunnen bezoeken inclusief uitleg over het leven van de bewoners, hun rol in de samenleving en als kers op de taart kregen we nog een kopje thee en life muziek.
Morgen gaat het richting het zuiden, maar niet zonder eerst een blik te werpen op de Japanse zee. En voor vanavond nog even in een locale rock bar een slaapmutsje drinken.
Foto’s
3 Reacties
-
Chris:5 oktober 2024Wat een reis zeg. Zal wel altijd in jullie geheugen gegrift blijven.
-
Diane:5 oktober 2024Mooie verhalen, zo tof om te lezen! En die foto's! We genieten mee.....
-
Van den Broecke Françoise:6 oktober 2024Het ziet er daar prachtig uit.

